tirsdag den 2. oktober 2012

Mørbradbøffer med grov urtemos og haricot verts.

Foto: Sara
Dejlig og nem opskrift som stammer fra Kvickly nem aftensmad på ca. 25 min. med nøglehulsmærke :-) Dog kan jeg jo aldrig lade være med at gøre opskriften lidt mere min egen ved småændringer. Jeg skriver den som jeg gjorde.

Foto: Sara

Foto: Sara

4 pers.

Mørbradbøffer:

1 svinemørbrad ca. 550 g.
1½ spsk. olivenolie
Salt og friskkværnet peber

Bløde peberfrugter og Løg:
2 røde peberfrugter
2 løg
1 spsk. æblecidereddike
Salt og Peber
1 spsk. Hakket persille

Urtemos:
700 g. kartofler
250 g. blomkål
1 dl. creme fraiche 9%
½ spsk. dijonsennep
revet skal af en ½ citron (usprøjtet)
2 spsk. hakket persille
2 spsk. Hakket dild
2 spsk. hakket purløg

Haricot verts:
1 pose friske haricot verts, nippede i enden.
2 fed hvidløg skåret i halve.
Salt

Skyl og skræl kartoflerne og del blomkålshovedet i buketter. Skær kartoflerne i mindre stykker og kog dem i usaltet vand.  Når kartoflerne er knapt møre tilsættes blomkålen og koger med ca. 10 min. Hæld vandet fra men lad ca. ½ dl. blive tilbage i gryden. Mos kartofler og blomkål groft sammen med cremefraiche,salt og peber, sennep citronskal og de hakkede krydderurter.


Tænd ovnen på 200 grader. Puds mørebraden af for eventuelle sener og skær den i 2 cm. tykke bøffer. Brun dem godt på en pande med olivenolie og krydr med salt og peber. Overfør bøfferne til et ovnfast fad og dæk med stanniol. Steg Bøfferne færdig i Ovnen ca. 8-10 min.

Skær løg og peberfrugter ud i både og lange strimler. Steg dem på samme pande som bøfferne i ca. 10 min. til peberfrugterne begynder at falde sammen. Smagt til med salt, peber og eddike og vend med hakket persille.


Kog de nippede bønner ca. 5 min. i letsaltet vand tilsat de halve hvidløgsfed.

Server bøfferne med peberfrugtblandingen, urtemos og haricot verts.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar