tirsdag den 25. september 2012

Spanske kødboller i stærk tomatsauce.

Foto:Sara

Er simpelthen blevet så forkølet så jeg gider ikke være længe i køkkenet i dag. Faldt over denne krydrede "fyrige spanioler"  og synes det lød som det helt rette og noget jeg kan smage trods bedøvede smagsløg og tæt næse. Opskriften er fra bogen "geniale gryderetter og superbe supper".

Foto: Sara


Boller:
500 g. hakket oksekød
1 lille løg, finthakket ellere revet alt efter hvad du foretrækker.
1 fed knust hvidløg
1 æg
1 spsk. vand
½ tsk- cayennepeber
1 tsk. stødt anis
1½ tsk. salt
evt. friskkværnet peber

Sauce:
1 lille løg i tern
1 fed knust hvidløg
2 spsk. olivenolie
½ tsk. cayennepeber
1 spsk. tørret basilikum
2 dåser fl. tomater
1 dl. urtebouillon
ca. 1½ tsk. sukker
salt og peber

Boller:
Hak eller riv løget fint, alt efter familiens smagsløg. Pres hvidløget. Rør alle ingredienser til farsen sammen og lad den gerne stå at trække i ca. 30 min. Lav imens saucen.
Form herefter boller til en lille valnøddestørrelse, brug en teske.der bliver ca. 25.

Sauce: 
 Hak løg og hvidløg fint og svits det i olien sammen med cayennepeber og basilikum. Indtil løgene er klare ca. 3-4 min. Tilsæt de flåede tomater og bouillon og lad saucen simre i ca. 30 min. under låg, tilsæt salt, peber og sukker. Kom bollerne i saucen så de ligger i et lag dernede. Rør ikke for meget rundt før de har fået ca. 7 min. ellers kan man risikere at ødelægge dem. Det er både let og smagsmæssigt en fordel, at koge dem i saucen, da de får meget mere smag. Bollerne vil flyde op til overfladen når de har fået nok- men formentlig ca. 10-15 min. De skal være faste.Smag retten til og server med ris til og gerne en god salat.


Foto: Sara

Ingen kommentarer:

Send en kommentar