fredag den 21. september 2012

Paprikagryde med kalkunkødboller og rodfrugtmos.

Foto: Sara

Foto: sara

En skøn og børnevenlig ret- dog må den ene af mine drenge konsekvent pille champignon ud, men jeg nægter at undlade dem, en dag lærer han det måske:-) 

Der er rigtigt gået efterår i den hos mig, med lyst til simreretter, rodfrugter, supper og alt muligt andet godt. Derfor rummer grøntsagsskuffen hele tiden flere forskellige rodfrugter og det benyttede jeg så til at peppe kartoffelmosen lidt op. 

Jeg havde en portion kalkun kødboller i fryseren fra forleden da jeg lavede denne skønne ret, så hvis du laver samme portion kalkun kødboller, kan du passende komme halvdelen i fryseren og lave den en anden dag :-)

Foto: Sara

Opskrift (4 pers)

Kalkun kødboller:
6oo. g. kalkunkød skåret i tern(fx. bryst)
1 tsk. salt
Friskkværnet peber
3 stilke frisk estragon, bladene
En lille håndfuld persille
150 g. Pecorino
2 æg
2 spsk. mel
2 dl. creme fine 7 %
2 spsk. olie til stegning

Sauce:
250 g. champignon i kvarte.
2 løg, finthakket.
1 pakke cocktailpølser, evt. skåret over.
1 fed hvidløg, presset.
2 tsk. paprika
Salt og Peber
1½ dl. kylling bouillon
1/4 madlavningsfløde
2 spsk. tomatkoncentrat
evt. lidt maizena udrørt i vand til jævning 

Rodfrugtmos:
800 g. kartofler
1 stor pastinak
2 gulerødder
2 spsk. smør
1½ dl. lunken mælk
salt og peber
 
 
Kalkun kødboller:Bland kalkunkødet med de øvrige ingredienser og blend det i foodprocessoren indtil farsen er glat og lind, det går ret hurtigt.
Lad farsen hvile koldt i ca. 30 min. Formes med en teske til små runde boller som steges gyldne i olien. Sættes til side.


Sauce: Steg løget i lidt olie og tilsæt efter ca. 5 min. to tsk. paprika og  cocktailpølser og champignon. Lad svitse i yderligere 5 min. Tilsæt bouillon og hvidløg og tomatkoncentrat lad retten simre 10 min. Tilsæt madlavningsfløde og smag til med salt og peber. Kom kalkun kødboller i. Om nødvendigt kan saucen jævnes med lidt maizena.

Rodfrugtmos: Kog alle grøntsagerne møre i usaltet vand. Mos dem med en kartoffelmoser eller brug piskeriset. Tilsæt, smør salt og mælk.  

Foto: Sara

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar