lørdag den 15. september 2012

Grydestegt Bornholmerhanebryst med rodfrugter, druer og djonsauce.

Foto: Sara

Foto: Sara

Virkelig lækker Opskrift som jeg har fundet i "Mad og bolig" nr. Sep/okt. 2012. Den hedder egentlig "grydestegt kylling m......" - men da jeg faldt over et tilbud på nogle rigtig flotte ferske bornhomerhanebryster med overlår, brugte jeg dem.
Virkelig en skøn og lækker rustik ret med en vidunderlig sauce og sødme fra druer og rodfrugter spiller flot op imod den lidt skarpe dijonsmag. Vi fik retten med lidt ris til- men kartofler eller blot en skive godt brød ville også kunne bruges.

Foto: Sara
Foto: Sara

4 personer:

4-6 Kyllingelår og bryster
Olie el. smør til stegning
2 Løg
3 Pastinakker
2 gulerødder
1 kvart selleri 
6 hvidløgsfed i skiver
8 Enebær
3 Laurbærblade
3 Rosmarinstilke
3 dl. Hønsebouillon
1½ dl. piskefløde alternativt cremefine 15%
3 spsk. Dijonsennep
Salt og Friskkværnet peber
2 dl. Blandede røde og grønne stenfri druer i halve.

Tibehør: Ris, groft Brød eller kartofler

Steg Kylling eller Bornholmerhane gyldent i lidt smør eller olie i en god tykbundet gryde evt. støbejerns. Steg ialt 15 min hvor du vender ca. hver 5. min.
Skræl løg og hak dem groft i både. Skræl øvrige rodfrugter og skær dem i rustikke stykker. Skær hvidløgsfed i skiver.
Læg løg, rodfrugter,Hvidløg, enebær, laurbærblade og rosmarinstilke ned til kyllingen i gryden og steg i ca. 10 min. Pastinakkerne skal tage lidt farve. Hæld boullion, fløde og dijonsennep ved. Bring retten i kog og reducer varmen. Tilsæt Druer og smag til med salt og peber. Lad simre i min. 5 minutter yderliger.
Server med det tilbehør du ønsker. Saucen kan evt. jævnes med en smule maizena rør ud i lidt vand hvis tykkere sauce ønskes.

Jeg smurte nogle ramekiner med trøffelolie og pressede ris sammen i dem og vendte ud på tallerkenen, så de pyntede fint ved siden af den rustikke ret.

Foto: Sara


2 kommentarer:

  1. Uhm, det ser godt ud - elsker det er blevet efterår, så er der så mange lækre simre/gryde-retter som skal prøves - den her er klart skrevet bag øret (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja- det er en god ting ved årstiden, smagte i hver fald skønt :-)
      Kh Sara

      Slet