søndag den 12. august 2012

Chicken Pasanda med krydrede indiske ris.

Foto: Sara
Her til aften lavede jeg og min ældste søn en lækker Indisk ret sammen. Jeg tror nok at pasanda betyder noget i retning af  "favoritten" eller den foretrukne. Det er en krydret men stadig cremet og mild ret.

Foto: Sara

Ingredienser Chicken Pasanda:

4 kyllingebryst filleter
2 spsk. solsikkeolie
4 spsk. youghurt naturel
1 tsk. stødt spidskommen
2 tsk. stødt koriander
4 kardemommekapsler splittede og frøene knust
1 tsk. gurkemeje
1 løg i skiver
2 cm Ingefær,revet
1 rød chili hakket u. kerner
1 fed hvidløg, knust
1½ dl. hønsebouillion
2 spsk. knuste mandler
1 tsk. garam marsala
1 dl. madlavningsfløde
Salt og Peber

Bland youghurt med Koriander, spidskommen, gurkemeje og kardemomme og kom kyllingen i. Lad marinere i mindst 2 timer i køleskabet.

Varm olien i en pande og steg løgene i ca. 10 min. indtil de er gyldne og bløde. tilsæt Ingefær, chili og hvidløg og lade det simre med nogle min. tilsæt kylling og marinaden og lad det stege på panden indtil kyllingen får lidt farve, tilsæt hønse bouillon og lad simre i 30 min. kom de knuste mandler i retten og 1 tsk. Garam Marsala. Hæld fløden ved og lad simre et øjeblik. Smag til med salt og peber.

Krydrede Ris:
1 kop Ris (ca. 2 dl.)
2 løg i skiver
2 spsk. solsikkeolie
½ tsk. gurkemeje
1 kanelstang
6 kardemommekapsler splittede og frø knuste
1 tsk. spidskommen
1 stor håndfuld Rosiner
1 stor håndfuld ristede cashewnødder

Evt. frisk koriander til garnering.

Steg løgene gyldne i solsikkeolie ca. 10-12 min. Bring en stor gryde med rigeligt vand i kog og tilsæt salt, gurkemeje og kanelstang. Hæld risene i vandet og lad dem simre ca. 10 min. uden låg og uden at røre i dem.(smag på dem, de skal være bløde men ikke helt udkogte, lidt al dente)
Hæld risene i en sigte og lad vandet løbe fra. Rens dem ved at hælde en kedefuld kogende vand over. Rør de knuste kardemommefrø og spidskommen i løgene og steg kortvarigt. tilsæt rosiner og cashewnødder og risene. vend det sammen nogle min. på panden og server til din curry eller til stegt kød.

Garner gerne med frisk koriander.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar