onsdag den 22. august 2012

Blommemarmelade m. vanilje

Foto:Sara
Forleden lavede jeg en masse syltetøj ud af nogle blommer jeg har fået. Det er jo så nemt og smager bare enormt godt. Økonomisk er der altså virkelig også noget at hente og da særligt hvis man har bær og frugter i haven. Jeg fik fyldt på en masse glas! selvom det hurtigt får ben at gå på, så skal det nok holde vinteren over vil jeg tro.

Foto: Sara
Opskrift:

2 kg. blommer skyllede og udkernede
1 kg. syltesukker
1 stang vanilje, flækket
½ dl vand

De rensede blommer kommes i en gryde sammen med sukker og en smule vand, den flækkede vaniljestang  kommes ned til blommerne, skrab gerne lidt af kornene ud. Lad gryden stå på mellem varme og kog indtil blommerne begynder at være bløde og skille lidt ad når man rør dem med skeen ca. 20-30 min.

Sørg for at have grundigt rensede og skoldede glas og låg klar. Evt. kan glassene skylles med atamon, men det er ikke et must. Hæld den varme syltetøj på glas, skru låg på og glæd dig til at smage den på dit morgenbrød næste dag!

Foto: Sara


Ingen kommentarer:

Send en kommentar