torsdag den 12. juli 2012

Citronmarineret grillet Laks m. sommergrønt og safransauce.

Foto: Sara
Så fik kæresten endelig også sommerferie og det skulle da også fejres med en god middag. Denne ret smager virkelig godt, hvis man da kan lide fisk :-)

Foto: Sara

Det smager helt fantastisk med de friske let knasende gulerødder, nye kartofler og Broccoli og så den både smagfulde og flotte safrangule sauce.




Opskrift til 4 personer:

Til Laksen:
4 flotte ferske laksesteaks
Salt og peber
1 økologisk Citron, skallen
½ tsk. sukker
3 spsk. Citronolie

Grøntsager:
1 bundt friske gulerødder m. top.
1 Broccoli hoved
ca. 1 kilo nye kartofler
Lidt hakket persille (gerne bredbladet) til garnering.
4 citronskiver el. både.

Safransauce:
2 skalotteløg
1 fed hvidløg
2 tsk. tomatkoncentrat
0,5 g. Safran
2½ spsk. flydende kyllingebouillon
2½ dl. vand
2½ dl tør hvidvin
1 dl. Piskefløde
Salt og friskkværnet peber
1½ spsk. maizena
1 spsk smør

Skræl og hak løg og hvidløg fint og svits det  ca. 2 min i 1 spsk smør. Tilsæt vin, vand og bouillon, tomatkoncentrat  og safran og lad simre til det har reduceret til ca. halvdelen. Sigt saucen og kom den tilbage i gryden. Tilsæt fløde og jævn med Maizena. Smag til med salt og peber.

Placer laks på et fad og vend dem i ca. 3 spsk. olivenolie m. citron ( køb en god en eller lav den selv med revet citronskal i en god olivenolie). Riv ca. ½ citronskal fint hen over og krydr med salt og peber og en lille smule sukker. Lad gerne trække i ca. 30 min.

Klargør gulerødder, kartofler og broccoli. Kog de nye kartofler med lidt salt så de stadig er faste. Gulerødderne skal blot koges hele med en lille smule af toppen i 5 min. i letsaltet vand. Broccolien skal kun have 3 min. 

Laksen grilles på grillpande eller rigtig grill først 3 min. på "kødsiden" og bagefter 3 min. på skindsiden. Trækker 2-3 min bagefter. Så er den perfekt hverken for lidt eller for meget.

Server Laksen med de friske grøntsager, safransauce, citronskive og drys m. persille.
 


 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar