søndag den 10. juni 2012

Rejer i krydret Cajunsauce.

Har lagt mærke til at der er en del herinde der har blogget opskrifter med Cajunkrydderi på det sidste- måske fordi Urtekram har lanceret sådan et krydderi og sendt lidt prøver ud? Jeg har ikke været så heldig at få dette, men man kan jo heldigvis selv blande sit eget cajunkrydderi :-) Det har inspireret mig til denne dejlige ret med rejer i en skøn krydret sauce.

Foto: Sara

Opskrift Cajunkrydderi:
1 tsk. Cayennepber
3 spsk sød paprika
2 spsk hvidløgspulver
1 spsk sort peber
1 spsk stødt koriander
1 spsk Oregano
1 spsk timian
1 spsk havsalt

Foto:Sara

Foto: Sara

Rejer i Cajunsauce ca. 4 pers.:

3 skalotteløg, finthakket.
1 Rød snackpeber skåret groft
1 bundt forårsløg, skåret i skrå stykker.
1 pakke coktailtomater skåret i kvarte
300-400 gram store rejer.
2 spsk cajunkrydderi
1 spsk mørk muscovadosukker
1½ dl. hvidvin
1½ dl. cremefine
1 dl. grøntsagsboullion
Et bundt persille
evt. lidt maizena til jævning

Tilbehør: ris. 

Sådan gør du:
Vend rejerne med den ene spsk. cajunkrydderi og lad dem stå, de skal først tilsættes til aller sidst.
Svits skalotteløg nogle min. i lidt olie tilsæt hvidvin lad koge lidt ind ca. 3 min, tilsæt hakkede tomater,  1 spsk.cajunkrydderi, bouillon og muscovadosukker, lad simre i 5 min. Tilsæt peberfrugt og forårsløg og cremefine. Når Risene er kogt og skal trække. Smages Saucen til og hvis det ønskes kan den jævnes let med 1½ tsk maizena rørt ud i lidt vand. Tilsæt lige før retten skal serveres rejerne- de skal kun lige varmes med så de endnu er saftige og gode.Til sidst garneres med rigeligt friskhakket persille.


Foto: Sara



2 kommentarer:

  1. Herlig opskrift, og en ret med et godt bid.
    Jeg byttede dog creme fine ud med almindelig piskefløde (bryder mig ikke om erstatninger for den virkelige vare) og brugte så kun 1 dl.
    Du har fået en følger mere ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa dejligt at høre 😊Man kan selvfølgelig sagtens bruge almindelig fløde, lige som man vil. Det gør jeg også i selv i højere grad nu🍴😊

      Slet