tirsdag den 19. juni 2012

Pulled pork i nyt selskab......

Her til aften fik vi endnu en gang Pulled pork- den har stået og hygget sig i 10 timer i ovnen - størstedelen af tiden mens jeg var på arbejde, så der duftede helt fantastisk da jeg kom hjem fra kursus i dag. Denne gang serverede jeg den med en skøn salat Jeg havde set forleden på Heidis dejlige blog "Heidis verden". Det er en salat med æble og porre og jeg synes at begge dele passer helt fantastisk til svinekød. Ellers er Coleslaw jo en klassiker dertil men fornyelse er godt og det smagte perfekt!

Foto: Sara


Jeg lavede kun halv portion af salaten og der var rigeligt til os. Desuden brugte jeg light produkter- altså cheasy creme fraiche og Hellmann light. Jeg synes det fungerede helt fint.


Foto: Sara


Det lækre møre og saftige kød smager jo næsten uforskammet godt- man kunne jo blive ved med at sidde at smånippe af det, men lidt disciplin må man jo udvise- så resterne røg i køleskabet og lidt i børnenes madpakker.


Foto: Sara

Herlighederne blev serveret i nogle gode hjemmebagte burgerboller og dertil også lidt forskellige salatblade, revet gulerod, agurk m.m. MUMS- et skønt måltid.

Opskriften på Pulled pork er den samme som jeg tidligere har posted på bloggen, du kan se den lige her: som man siger "If it ain´t broke dont´t fix it" og jeg synes den fungerer rigtig godt. Dog fik kødet denne gang lov at marinere i 1½ døgn og jeg gav den 8 timer ved 100 grader i stegegryde med låg og ca. to timer ved 110 uden låg for at danne skorpe.(ikke varmluft).

Til bollerne brugte jeg en opskrift fra Amo:

Burgerboller ca. 16 stk.

300 g. Hvedemel
200 g. fuldkornshvedemel
150 g. margarine
50 g. gær
2½ dl Mælk
1 tsk salt

Lun mælken og opløs gæren heri. Kom mel og de øvrige ingredienser i og ælt dejen til den er smidig og glat. lad hæve i ca. 40 min. Slå dejen ned og del i to klumper som hver rulles til en pølse og deles i 8 stykker ialt 16 boller. lad dem efterhæve på en plade med bagepapir i ca. 40 min. og pensl dem derefter med lidt æggehvide og drys med sesamfrø. Bag 10-15 min ved 230 grader (varmluft).
  

Æble/porresalat:
4-6 personer

400 g creme fraiche ( jeg brugte 6%)
1½ dl god mayo (light)
1 spsk citronsaft
1 tsk røde chiliflager
salt og friskkværnet peber
2 porrer - renset grundigt og skåret i tynde ringe
3-4 sprøde æbler i små tern.

Dressingen røres sammen af creme fraiche og mayonnaise, og smages til med citronsaft, chili, salt og peber.Porrer og æbler blandes i, og salaten trækker på køl til serveringen.





2 kommentarer:

  1. Her var den jo :-) Dejligt det var en succes med salaten - synes også den er lidt mere frisk end coleslaw, som godt kan have en tendens til at virke for sød.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er bare rigtig god- helt sikkert ikke sidste gang at jeg laver den salat- tak for opskriften :-)

      Slet