mandag den 4. juni 2012

Nybagt Havrebrød og Jordbær/rabarber syltetøj m. vanilje :-)

Foto: Sara

Fik tiltusket mig nogle friske rabarber i går og fik lyst til at lave en omgang syltetøj ud af det :-) Og så skulle der da også lige et nybagt havrebrød til - mums det er altså lækkert- rødt sødt og sommerligt, selvom solen mangler!


Foto: Sara

Havrebrødet smager skønt og holder sig frisk længe ;-)


Foto: Sara

Og så kunne jeg jo passende lige lave mig en lille cappuccino til - jeg har nemlig vundet sådan en "kærlighedsrød! Tassimo i en konkurrence!

Foto: Sara


Havrebrød:

750 g. hvedemel
150 g. havregryn
7 dl. vand
50 g. gær
2 spsk. honning
½ spsk salt
2 spsk olivenolie

Rør gæren ud i lunken vand, tilsat salt, olivenolie og honning. Rør havregryn i og dernæst melet lidt af gangen.Dejen skal være håndterbar men stadig lidt klistret. lad hæve overdækket i 60 min. eller til dobbelt størrelse.
Form to brød og lad dem hæve 40 min. pensl med vand og snit dem på langs med en skarp kniv. Drys med sesam og birkes eller havregryn.
Bag ved 200 grader i ca. 20 min. til gyldne og hule i lyden når man banker i bunden.


Jordbær/rabarber syltetøj m. vanilje:

850 g. rabarber renset og snittet i mindre stykker.
650 g. Jordbær
700 g. syltesukker
2 dl. vand
1 stang vanilje

Rene glas (vaskede og skoldede) til at fylde på.

Hæld bær, vand og sukker i en egnet gryde og skær vaniljestangen op og kom den med. Lad koge i 15-20 min. til bærerne er møre og rabarberne begynder at trevle lidt. Hæld straks på rene glas og kom låg på. Lad køle af.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar