lørdag den 30. juni 2012

Flotte Fletbrød

Foto: Sara
Disse brød er  lavet med udgangspunkt i Meyers opskrift på fletbrød i hans skønne bog "Meyers bageri" som jeg flittigt bruger. Jeg havde dog lyst til at de havde lidt grovere mel i og derfor brugte jeg en blanding af hvedemel og grahamsmel, som jeg også synes giver en lækker smag til brødet- Jeg skriver opskriften som jeg lavede den. Det kræver lidt tålmodighed for der er en lille gærmængde og det nødvendiggør god tid til at hæve og også ælte dejen godt men det lønner sig!
Brødet smager godt som tilbehør til en god salat eller mad men egner sig ligeledes fint på frokost eller morgenbordet. Du får to styks ud af denne opskrift.

Foto: Sara

 Så er brødet sat til hævning i første omgang 2 timer. Den er æltet omhyggeligt i hånden i 12 min hvor den strækkes og æltes efter alle kunstens regler. Noget nemmere er det hvis man har en røremaskine. Så skal den bare have 3 min ved lav hastighed og 8 min. på fuld.



Foto: Sara





Efter hævning, er dejen delt i to klumper, som hver deles i tre og rulles til stænger ca. 40 cm lange blev mine. lad stængerne ligge 10 min på bordet inden de flettes.



Foto: Sara

Man starter med at flette fra midten ved at krydse højre og venstre over den midterste og herefter flette færdig på hver side af "knuden" i midten. enderne samles og vendes ind under brødet.


Foto: Sara

Herover er den ene side flette sammen fra midten af.



Foto: Sara

Færdig flettet og klar til at hæve yderligere 2-3 timer på pladen inden de pensles og bages.


Foto: Sara

Ingredienser to brød:

6 dl. lunken vand
20 g. havsalt
10 g. gær
200 g. Grahamsmel
ca. 700 g. hvedemel

Et sammenpisket æg til pensling.

Opløs gæren i den lune vand og rør salt og mel i. Følg anvisningerne herover (under hver billed). Når dejen er æltet og har hævet, brødene er flettet og har efterhævet, pensles de med æg og sættes i en 200 grader varm ovn (varmluft) i ca. 20 min - til de er fine og gyldne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar