søndag den 6. maj 2012

Jagten på den PERFEKTE frikadelle :-)

Foto: Sara B. Clausen
Ja jeg ved godt, at du sikkert tænker, Ajjj nu rabler det vist helt for hende Sara - det er jo ikke ligefrem raketvidenskab eller noget det her - der er tale om danskernes nationalspise, enhver kan vel lave dem eller hvad?
Men selvom jeg ikke er meget for at indrømme det, så har jeg bare aldrig været helt tilfreds med mine egne frikadeller. Jeg har smagt nogle få andres og tænk uhmmm, det er virkelig en rigtig god frikadelle- men når jeg så gik hjem og forsøgte mig, så blev mine bare sådan OK.
Min kæreste vil nok sige at jeg er lidt perfektionistisk m.h.t. mad. Men nu er sagen, at jeg simpelthen elsker frikadeller og derfor synes jeg jo at det er ret uretfærdigt, at jeg ikke selv kan lave den helt rigtig version af denne lille frække delle!
I dag greb jeg så ud efter Frøken jensens kogebog og brugte hendes "Fars 1, daglig".
Jeg brugte ½ kartoffelmel og ½ hvedemel og jeg rørte mere væske i end jeg normalt gør, jeg rørte også meget længe og farsen fik en mere spændstig karakter end den plejer. jeg stegte dem i smør og ved middel varme.jeg brugte magert svinekød 3-6 %  da det var på tilbud i Kvickly.
Og jagten ender simpelthen her- det er en stor dag i mit køkken- jeg er helt tilfreds dette er ikke bare en OK frikadelle men en PERFEKT frikadelle. 
Hurra og hvor heldig er det så lige, at dette skete på en dag hvor jeg lavede frikadeller af 1800 g. kød fordi det var på tilbud og det er jo altid rart at have lidt i fryseren.

Foto: Sara B. Clausen

Ingredienser:

500 g. hakket kød svinekød eller evt. blandet med kalv
2 tsk salt ( jeg brugte både almindelig og lidt urtesalt (Herbamare)
1½ dl mel halvt hvede halvt kartoffelmel
1 finthakket løg
3-4 dl. mælk
1-2 æg
rigeligt friskkværnet peber

smør til stegning

Det hakkede kød røres sejt med salt, løg, mel og rigeligt med peber samt øg tilsættes og der røres godt og længe mens der løbende tilsættes mælk lidt af gangen.
Når farsen har den rette konsistens lader du den hvile koldt i 30 min inden frikadellerne formes og steges gyldne ved jævn varme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar