torsdag den 19. april 2012

Rosmarin og parmesan paneret kalvekotelet.

Foto: Sara B. Clausen
Da jeg endelig slap ud fra kontoret i dag kl 15.30 havde jeg kun en ting i hovedet- at komme hurtigst muligt hjem og nyde solen lidt på min altan- jeg længes bare efter solenergi!

Derfor skulle maden helst klares uden at jeg skulle ud at handle. Jeg har en slagter lige ved siden af mig og der faldt jeg over et godt tilbud på kalvekoteletter. Det afgjorde så menuen. Jeg faldt også over et andet tilbud- mere om det lidt længere nede på siden :-)

Kalvekoteletter vendt i rasp, parmesan og frisk Rosmarin, smager herligt og det er hverken første eller sidete gang det er på menuen herhjemme.


Ingredienser:

4 kalvekoteletter
150 g. rasp
2 spsk friskhakket rosmarin 
50 g. revet parmesan
2 sammenpiskede æg
salt og peber.

Rens kalvekoteletterne og fjern evt. hinder og fedt. Bank dem lidt fladere med en kødhammer eller karateslag med håndsiden. Vend dem i sammenpisket æg, krydret med salt og peber og derefter i en blanding af rasp, parmesan og Rosmarin. Steg dem i olie eller smør i ca. tre min på hver side. Server med det tilbehør du ønsker dertil.


Foto: Sara B. Clausen

Sådan kom  aftenens tallerken til at se ud: Kalvekotelet, ristede champignoner, lidt salat og bagved en kartoffel"gratin" og det er så her mit andet tilbudsfund kommer ind i billedet :-)

Jeg har ført hørt en del snakke om slagterens flødekartofler og at de bare smagte SÅ godt- må indrømme at jeg har en STOR skepsis overfor den slags færdig fabrikerede produkter- men solen trak i mig og længere tid på altanen synes at være en god aftale. Så 5 pakker for 35 kr. røg i kurven. Du får lige en billedserie herunder. De er lavet med skummetmælk står der og ikke fløde og er derfor også umiddelbart mindre fede end almindelige flødekartofler. Nå men selvom jeg næsten er flov over at indrømme det- så smagte de faktisk ret OK hvis man ikke lige har så meget tid en dag og gerne vil gøre det let for sig selv.

Sådan så pakken ud ca. 2 portioner- her hos mig vil den nu kunne række til 3.




Den lille pose med revet ost drysses over


25 min efter ser den sådan her ud- klar til servering.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar