fredag den 20. april 2012

Ny gryde og ny variant......

Sara B. Clausen

Grydebrødet, verdens bedste brød, no knead bread - kært barn har mange navne og vi kender vist efterhånden alle opskriften nu. Jeg er Alligevel stadig så glad for den, at jeg nu endelig har fået købt mig en ny gryde til at bage det i- har hidtil ikke haft en der var helt perfekt. Min kæreste synes jeg er lidt sjov, at jeg køber en gryde "bare til det" :-) Meeen den kan jo også bruges til andet og så er det jo bare som med mænd og værktøj ik? Man skal altså ikke gå ned på udstyr ;-)

Jeg er glad for min fine blå støbejernsgryde fra Ikea- den er virkelig god og noget billigere end  Le Creuset eller lignende, som jeg ellers også er glad for. 349/- kr.måtte jeg slippe for den i Ikea.

Foto: Sara B. Clausen

Jeg fejrede min nye gryde med en ny variant af grydebrødet- det er altid sjovt at variere det lidt :-) Denne gang blev det med en blanding af hvedemel,durummel og lidt Vinjett Fuldkorn.

Jeg synes det blev lige som det skulle være :-)

Opskrift som følger :

Ingredienser:

400 g. Hvedemel
100 g. Durummel
125 g. vinjett fuldkorn mel
1 lille klump gær på størrelse med en ært.
2 tsk salt
½ liter vand

En gryde med låg der tåler at gå i ovnen (tykbundet, gerne støbejern eller lignende)

Rør gæren ud i vandet og tilsæt mel og salt. Det skal bare vendes sammen så alt melet er fugtigt. Lad hæve lunt i 18 timer.

Tag dejen ud på et meldrysset bord og fold den meget fugtige dej sammen nogle gange over hinanden. lad hæve yderligere to timer i en meldrysset skål.

Sæt gryden i ovnen og tænd på 250 grader. Lad gryden varme i min. 30 min. Tag gryden ud, drys evt. med en smule mel, hæld dejen i, låg på og så ind i ovnen i 30 min. Herefter tages låget af og det bages ca. 15 min. til det er gyldent og meget sprødt. Vend brødet ud på en rist og lad det køle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar