onsdag den 29. februar 2012

Quinoafrikadeller- et vegetarisk indslag med hitpotentiale!

Foto: Sara B. Clausen
Da jeg forleden søgte inspiration på Sæsons hjemmeside, faldt jeg over denne opskrift og fik lyst til at prøve det, mine børn forholder sig altid lidt skeptisk når jeg forsøget at lave frikadeller ud af andet end kød eller fiskefars- men disse faldt i god jord. Tror måske det skyldes at de har en rigtig god konsistens og smag, ydersiden bliver fantastisk lækker og sprød, så lad dem endelige stege godt og længe så der dannes en god stegeskorpe.

Quinoa er en sydamerikansk frøsort, som er rig på protein.Det er vigtigt at skylle quinoaen grundigt inden  kogning – herved fjernes bitterstoffer.

Ingredienser 4 personer

2½ dl quinoa
5 dl. vand
salt
1 revet løg
250 g persillerødder, knoldselleri eller gulerødder ( jeg brugte de to sidste)
2 æg
4 spsk mel
1½ tsk salt
peber
½ tsk cayennepeber
1-2 fed hvidløg
en god håndfuld bredbladet persille

Olie til stegning ( jeg brugte en god øko. rapsolie).

Kom quinoaen i en sigte og skyl den omhyggeligt, kog den herefter i vand tilsat salt i ca. 20 min fra gryden er i kog, læg låg på. Skru evt. ned/sluk og lad gryden trække lidt på eftervarmen efter de første 15 min.
Afdryp om nødvendigt i en sigte.Klargør rodfrugter og riv dem fint I jeg brugte min foodprocessor. hak persille hvidløg og løg og bland alle ingredienser til en fars. Form til frikadeller og steg dem gyldne og sprøde i olie. Server med en god salat. Vi fik denne Her herog bådkartofler samt en god dressing af yoghurt naturel 1,5% rørt med Lene Hanssons rød dressing mix.

2 kommentarer:

  1. Fandt lige denne opskrift på en skøn salat. Vil lige spørge hvor mange personer dine opskrifter er til, og specielt denne salat?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, den er til 4 pers. står øverst over ingredienser :-)

      Slet