lørdag den 18. februar 2012

Meyers kager: Fastelavnsboller

Foto: Cecilie

Der er altså noget med mængderne i Meyers kager de er portionsmæssigt sat alt for lavt ( i hver fald i alle de opskrifter jeg har lavet).  I går bagte jeg disse skønne, faktisk helt vidunderlige fastelavnsboller derfra. Jeg tænkte at 12 ikke var helt nok, så jeg lavede dobbel portion og fik hele 40 fastelavnsboller ud af det i stedet for 24.
Nå pyt, de smager så skøøøøøøønt og en god del er landet i fryseren (uden pynt) håber de kan bruges en anden dag. Jeg skar 100 g. smør ned på dejen, det synes jeg sagtens kunne gå. Meyer skriver at de smager bedst samme dag og det er sikkert rigtigt, men de kan bestemt sagtens gå an dage efter også og selv da sparker de røv til de fleste af de fastelavnsboller du kan købe til en formue ved bageren. Håber du får lyst til at prøve?

Foto: Sara B. Clausen

12 stk:

Dej:
300 g. smør
500 g, hvedemel
1 tsk stødt kardemomme
1 spsk. lyst rørsukker.
2½ dl mælk
40 g. gær
2 mellemstore æg.

Fyld:
En portion vaniljecreme se opskrift her
100 g. god marcipan ( min 60% mandler)
60 g. sukker
100 g. blødt smør
ca. 50 g. god mørk chokolade

Pynt:
100 g. god mørk chokolade
evt. div. krymmel og hakkede nødder

Smuldr smør og mel sammen til det har en parmesanligenende struktur. Tilsæt kardemomme og sukker. Lun mælken og rør gæren ud i denne.  Bland mælken i dejen sammen med æggene og ælt til dejen er blank og smidig. Lad hæve lunt og overdækket i 30 min.

Bland marcipanen med sukker og den bløde smør, jeg rev den på den grove side. Rør blot til den lige akkurat hænger sammen.

Rul dejen ud til et stort rekttangel på ca. 45 x 30 og skær ud i 12 firkanter. Læg først en lille klar creme i midten af hver firkant, derpå en tsk.marcipanremonce og så et lille stykke mørkt chokolade.Fold hjørnerne mod hinanden og tryk samlingerne sammen. Placer med samlingen nedaf på bageplade, Fortsæt på denne vis, til alt dejen er brugt. Lad efterhæve i ca. 20 min.

Foto: Sara B. Clausen

Bag ved 200 grader i ca. 15 min. Lad efterfølgende bollerne køle ca. 10 min. inden du pynter med smeltet mørk chokolade og div. pynt.


6 kommentarer:

  1. Har netop bagt bollerne, dog med en anden creme-opskrift. Sikke en succes! Dejlig luftige, lækre boller, som ville smage ligeså godt uden creme! Mine skulle dog have næsten en halv time i ovnen, jeg er ikke sikker på, hvad der lige gik galt der. Vil helt sikkert bruge din opskrift i fremtiden ;-) Mvh Mia

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mia, det er dejligt at høre. Ja det bliver nogle vidunderlige boller de her og kan selvfølgelig også laves uden cremefyld. Glæder mig du havde en god oplevelse med at lave dem :-)
      Kh Sara

      Slet
  2. Kan det passe der skal så meget smør i? Meyer har 75 g til 10 stk.. Du har 300 g til 12 stk.. 🙃

    SvarSlet
    Svar
    1. I mejers opskrift er der 300 g. smør til 500 gram mel og til 12 stk.Så det er helt korrekt. Men jeg skar selv 100 gram af(så 200 g. til 12 stk )som beskrevet og det fungerede fint.

      Slet
  3. Må desværre sige at jeg aldrig har haft et så mislykket bageresultat, som da jeg forsøgte disse boller. Dejen blev alt for fugtig og umulig at forme omkring fyldet. Samtlige boller flød ud under bagningen. Direkte til skraldespanden. Har tidligere bagt Meyers med stor succes og det er altså ikke samme opskrift kan jeg se nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg ked af at høre- ærgerlig oplevelse!Jeg har aldrig haft samme oplevelse med opskriften, som er 100 % somMeyers har skrevet den i hans bog " meyers Kager". Kh Sara

      Slet