søndag den 5. februar 2012

Kyllingepie med Broccoli og kylling

Foto: Sara B. Clausen

En dejlig mættende tærte, som smager skønt med en god salat til.Jeg fik opskriften af en kollega, men den stammer fra "Feminias kokkeskole". Jeg tilføjede lidt frisk timian, da jeg havde en masse liggende, skriver som jeg gjorde. Opskriften passer til ca.8 pers.

Ingredienser:

400 g. kyllingebryst u. ben.
4 dl god hønseboulion
400 g. Broccoli
3 skalotteløg
En dusk frisk timian.
20 g.smør
karry eller cayennepeber efter smag (jeg brugte begge)
1 spsk mel
2 dl. kogelage
1 dl. madlavningsfløde (el.piske)
2 æg + en æggehvide
100 g. revet ost
salt og peber
400 g. udrullet mørdej ( jeg skriver en opskrift som jeg brugte længere nede)
1 æggeblomme til at pensle med.

Drys: pinjekerner

Foto: Sara B. Clausen

Del Broccolien i stilk og hoved og hold det hver for sig. Del hovedet i mindre buketter og skær de tynde stængler i mindre skiver. Kog først stilken i 2 min i letsaltet vand og tilsæt herefter broccoli buketter.kog yderligere 2 min. Tag broccoli op og lad dryppe godt af. Kog kyllingekødet så det er akkurat mørt i hønsebouillon. Tag kødet op og gem kogelagen.

Hak løgene og steg dem klare i lidt smeltet smør, de skal ikke tage farve. Tilsæt karry og cayennepeber og lad det svitse lidt. Strø melet over og rør det jævnt. Tilsæt kogelage lidt af gangen og kog op ind i mellem.Tilsæt fløden og kog igennem. Afkøl massen lidt. Rør æggene i og vend ligeledes osten deri. Krydr godt med salt og peber og frisk timian. Drys evt. lidt pinjekerner over.

Fordel halvdelen af den udrullede mørdej i tærteformen, lad kanten hænge lidt ud over og pensel kanten med æg. Læg resten af mørdejen over og tryk kanterne godt sammen. Skær dejen til. Gem evt. oveskydende dej til at pynte med.

Skær et kryds i midten af låget og fold hjørnerne ud. Pensel overfladen med æggeblomme og dekorer evt. med overskydende dej i. drys pinjekerner over.

Foto: Sara B. Clausen



Foto: Sara B. Clausen
Bag Pien i en forvarmet ovn ved ca.180 grader i ca. 40 min. til den er fin gylden og gennembagt. Server med en god salat til.

Mørdej:

300 g. hvedemel
1 tsk salt
200 g. koldt smør
Lidt koldt vand ca. 1dl.

Vej melet af og tilsæt salt, skær smør i små tern og smuldr det ud i melet, så det kommer til at ligne parmesanost. Tilsæt herefter vandet lidt af gangen og saml hurtigt dejen uden at ælte den for meget. når den er samlet lader du den hvile i køleskab ca. 30 min. Del i to næsten lige store halvdele. Brug den største til bunden. rul evt. ud mellem to stykker bagepapir.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar