torsdag den 12. januar 2012

Pasta a la creme med laks og porre.

Foto: Sara B. Clausen


Inspireret af "Sæson for smag" men også af Newyorkerbyheart der kom mig i forkøbet med at tilberede denne ret og derfor inspirerede mig til at supplere med dejlige friske bønner, kogt så de endnu har bid.
Det er en rigtig skøn pastaret som jeg sagtens kan finde på at lave en anden gang og så går det hurtigt. Jeg skriver opskriften som jeg gjorde, for jeg synes det er synd at komme laksen i før til aller sidst- den skal kun lige ned og varmes med de sidste minutter. Server meget gerne med lidt frisk citronsaft presset over- det giver lige det sidste pift!

Ingredienser:
3 porrer
1 løg
200 g. røget laks
1 bundt dild
400 g. pasta
olivenolie
1 fed hvidløg
1 dl. grøntsagsbouillon (A. Vogel)
1½ dl. fløde (evt. madlavnings på 8%)
salt og peber

1 citron i skiver/både.

Evt. 500 g.Friske bønner til kogt/dampet 4 min i letsaltet vand..

Rens porre og skær i skiver eller strimler. Hak løget fint. Skær laksen i mindre stykker (rens den fra evt. brun fedt). Hak dilden.

Svits porre, løg og et fed presset hvidløg til de bliver lidt bløde og klare men ikke har taget farve. Tilsæt bouillon og fløde. Lad koge op og tykne en smule.

Kog pastaen efter anvisning. Tilsæt laks og dild og smag saucen til med salt og peber og lad det lige varme med. Vend den friskkogte pasta med saucen og server evt. med friske let kogte bønner til eller hvad du har lyst til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar