mandag den 23. januar 2012

Kokoskylling med chilikrydrede nudler.

Foto: Sara B. Clausen

Denne ret er på ugens madplan fra Arla jeg har dog lavet en hel del ændringer til den og skriver den her som jeg lavede den. Meget velsmagende og let hverdagsmad som falder i god jord hos store og små- i hver fald herhjemme hos mig :-)

Hovedret til 4

kyllingefileter 
Et æg 
olie til stegning
3 dl.kokosmel
1 tsk groft salt 
Chilikrydrede nudler

Sesamolie til stegning
2 røde peberfrugter, i strimler
1 pose Wok grønt , frostblanding.
1 rød chili i strimler u. kerner
1 fed hvidløg, i små tern 1 tsk korianderfrø, ristet på tør pande og knust i morter
½ friskpresset limefrugt
3 spsk sød chilisauce
2 spsk ketjap manis 
1 tsk sukker
1 tsk groft salt
1 tsk. urtebouoilllion Herbamare 
friskkværnet peber
3dl vand
2 spsk maizena

vand tilsat ca. 2 tsk groft salt
1 pakke tørrede ægnudler
 
Tilbehør
Limebåde



Rens kyllingefileterne.Skær hver kyllingefillet i to på langs.Vend kyllingefileterne i  et sammenpisket æg og derefter i kokosmel, lad ligge et øjeblik så det sætter sig lidt. Steg dem gyldne i den varme olie på en pande ved jævn varme. Kom i et ildfast fad, drys kyllingen med salt. og sæt i ovnen ca. 15-20 min. 

Chilikrydrede nudler: Varm lidt sesamolie i en Wok og svits peberfrugter og fint strimlet frisk chili i nogle min. Tilsæt herefter den frosne wok grøntsagsblanding.  Knus de ristede korianderfrøene i en morter og tilsæt dem sammen med limesaft, chilisauce, sukker, salt og peber, urtebouillon og ketjap manis . Rør vand og majsstivelse sammen til en jævning og kom den i sauterpanden. Kog grønsagerne ved svag varme og under omrøring i ca. 2 min. Smag til.

Vand tilsat salt bringes i  kog i en gryde. Kom nudlerne i det kogende vand. Efter ca. 1 min. under omrøring er nudlerne løst op uden at være bløde. Lad dem dryppe af i et dørslag. Kom nudlerne i op i wokken til grøntsagerne og vend det rundt. Server med den dejlige kokoskylling til og med både af limefrugt og evt. ekstra chilisauce.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar