mandag den 30. januar 2012

De fineste små kuvertbrød

Foto: Sara B. Clausen
 

Opskriften her er fra Arla og giver nogle skønne, bløde og luftige kuvertbrød, som er ret perfekte ledsagere til en portion suppe eller lignende. Jeg fik ikke i nærheden af 48 stk. ud af opskriften, som den hævder at være til - så skal de altså virkelig være mikro men jeg fik så ca. 24 stk.

50 g smør
3 dl mælk
100 g Kvark/ fromage blanc 1%
25 g gær
1½ tsk sukker
1½ tsk groft salt
500 g hvedemel

Pensling
sammenpisket æg  el. mælk
Pynt
hvedemel eller groft salt


Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. Hæld blandingen i en skål og tilsæt kvark. Rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt mel tilbage). Slå dejen godt sammen med en grydeske. Dæk skålen og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 1½ time. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet.
Del dejen i 48 stykker ( det kunne jeg som sagt ikke få ud af dejen) . Tril dem til minibrød - så de ligner citroner med spidse ender. Læg kuvertbrødene på plader med bagepapir og lad brødene efterhæve tildækket i ca. 15 min. Pensl med æg/mælk og drys med mel eller salt. Bag kuvertbrødene midt i ovnen.
 

Bagetid: Ca. 9 min. ved 250°.

Foto: Sara B. Clausen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar