tirsdag den 24. januar 2012

Boller i Karry med sprøde grøntsager.

Foto: Sara B. Clausen
Jeg har haft den her opskrift liggende i et stykke tid og tænkt mig at den skulle prøves! Den er fra bladet "MAD" jeg lavede ikke de store forandringer- men brugte lidt mere kogevand og en sjat fløde jeg havde stående, i stedet for mælk. Jeg synes faktisk at det er en rigtig klædelig opgradering af en af de "danske travere" som jeg nu altid selv har yndet at eksperimentere lidt med, især at gøre den mere spicy. Det er rigtig dejligt med de sprøde grøntsager i saucen og med æblebåde dertil.
Nu da jeg var i gang lavede jeg lige en dobbelt portion af kødbollerne og smed i fryseren, så er der også til en dag det skal gå lidt tjep!

Kødboller:
• 2 laurbærblade
• 1 løg
• 500 g hakket kalv og flæsk 3-7 % fedt
• 1 æg
• 4 spsk hvedemel
• 1 dl mælk
• salt og friskkværnet peber

Karrysauce:
• 1 løg
• 4 gulerødder, skåret på skrå
• 4 stilke bladselleri, skåret på skrå
• 30 g smør
• 2 spsk karry
• 1 spsk hvedemel
• 2½ dl kogevand fra kødbollerne
• ½ terning grøntsagsbouillon
• 2½ dl mælk

Tilbehør og pynt:
450 g ris
2 røde æbler, skåret i tynde både

Kødboller: Sæt en gryde vand over med letsaltet vand og laurbærblade i. Bring vandet i kog. Pil løget, og riv det på rivejern. Bland det hakkede kød med løg, æg, mel og mælk  og rør godt sammen til en fast fars. Krydr farsen godt med salt og peber.
Form farsen til små boller, og læg dem forsigtigt i gryden med det kogende vand. Bollerne er færdige, når de kommer op til overfladen, det tager 5-7 minutter.
Tag op med hulske og læg dem på et fad. Si kogevandet, og gem det.

Karrysauce: Pil løget, og skær det i både. Skræl gulerødderne, og rens bladsellerien. Skær begge dele i skrå lidt grove stykker.
Smelt smørret i en gryde, tilsæt karry, og lad det svitse et kort øjeblik ved svag varme. Kom løg, gulerødder og bladselleri i gryden, og lad grøntsagerne stege ganske kort. Tilsæt mel, og rør godt rundt. Hæld kogevandet i lidt ad gangen, mens du hele tiden rører i gryden, så melet ikke klumper. Tilsæt bouillon og lad saucen koge op. Skru lidt ned for varmen, og rør mælk i saucen. Varm den godt igennem, og smag til med salt og peber.Server med kogte ris og små tynde æbler i både.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar