torsdag den 22. december 2011

Rødkål m. Tranebær, stjerneanis og Ingefær.

Foto: Sara B. Clausen

Det er efterhånden ved at være en tradition, at jeg står for den hjemmelavede rødkål juleaften. Tidligere, dengang jeg bare fik den der købe en fra spand, interesserede rødkål mig faktisk ikke. Jeg kunne godt helt glemme det :-) Men når man først har smagt den hjemmelavede, så tager man sig gerne tid til at kræse lidt ekstra om rødkålen, for det smager bare så fantastisk godt. Jeg kan godt lide denne her som er lidt utraditionel måske- men jeg har dog aldrig oplevet nogen som ikke synes om den. I år er vi 19 personer, så jeg har tyvstartet lidt med forberedelserne. Stress d. 24 er der ikke meget ved. Rødkålen tager afgjort ikke skade af at trække et par dage.

til 8-10 personer.

1 Rødkålshoved stok og de groveste blade skåret fra.
1-2 æbler, gerne Belle de boscop
1 Rødløg
2 spsk. andefedt (eller olivenolie)
2 spsk. friskrevet Ingefær
2-3 hele stjerneanis
2 dl. rødvin
2 dl. koncentreret ribssaft.
5 spsk.sukker
150 g. tranebær, tørrede.
salt og peber.

Snit rødkålen fint og skær æblet i små tern. Hak  rødløget fint og svits det nogle minutter i andefedtet. Tilsæt, æbletern, rødkål,rødvin, ingefær og saft samt de hele stjerneanis, salt, peber og sukker. Lad simre under låg ca. 50 min eller til det har den konsistens du foretrækker.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar