torsdag den 22. december 2011

Langtidsstegt gammeldags flæskesteg med sprød svær :-)

Foto: Sara B. Clausen

Det er ikke så tit jeg laver flæskesteg så for at sikre mig et godt resultat, fandt jeg lige gode gamle "Frøken Jensen" frem.

Jeg havde fundet en god "lige høj over det hele svinekamsteg" og gik den omhyggeligt efter i forhold til at ridse hele vejen gennem sværen. Det er sjældent gjort ordentlig fra slagterens side. Så fik den godt med salt ned i mellem sværene og lidt peber og salt gnedet på kødsiden.

Herefter lagde jeg den med sværene nedad i et ildfast fad og hældte kogende vand i, så det dækkede sværene. satte den i en 150 grader varm ovn.
Efter 25 min. hældte jeg vandet fra og vendte stegen om og gav den lidt ekstra salt på sværene.Efter en halv times tid i ovnen, hældte jeg lidt svinkødsbouillon (ca.1 l.) i bunden og smed lidt laurbærblade ved. Herefter stegte den videre i ca. 2. timer ialt (brug stegetermometer). De sidste 10 min skruede jeg helt op for at få sværene helt så sprøde som jeg synes de skal være.

Foto: Sara B. Clausen

Resultatet blev super, sprøde svær, saftig og mørt kød. Mums :-) Saucen lavede jeg af boullion/stegesky fra stegen og i stedet for Ribsgele brugte jeg nogle øsefulde af saften fra rødkålen, der havde simret længe og smagte sødt af ribssaft, rødkål, æbler og andet lækkert. Det fungerede super godt! lidt fløde og  jævning så var den i vinkel.

Se opskriften på rødkål lige HER

Ja det er jo næsten helt skørt, at spise dette her bare to dage før jul- men jeg plejer faktisk ikke at få flæskesteg juleaften og ja, så var jeg bare sådan i julehumør- nu da jeg endelig har fået Juleferie!

Aftenens tallerken med timian bådkartofler, rødkål og flæskesteg.





1 kommentar:

  1. Lige netop sådan lærte jeg at stege en flæskesteg med svær på Martha-skolen i Aalborg, da jeg var 17 år - og det har virket perfekt hver eneste gang siden. OG så er det vigtigt, at stegen har fedt under sværen; derfor får jeg altid slagteren til at skære den der, hvor også de bedste koteletter bor, så bliver den nemlig aldrig tør. Min mor lavede altid flæskesteg uden svær - det har jeg rådet bod på, ved kun at servere den med sprøde svær. Sjovt nok har hun syntes, at mine netop var særlig gode med de sprøde svær, som alle bliver aflivet samme aften. Efter devisen 'den, der gemmer til natten, gemmer til katten' - og jeg har heller aldrig haft en kat at gemme til :-))
    Elsebeth

    SvarSlet