torsdag den 29. december 2011

Enebærgryde med bagt kartoffelmos

Foto: Sara B. Clausen
Dette er en "Karoline klassiker" - men med et lille twist, da jeg synes at retten ville have godt af at få tilført lidt grøntsager i form af et stort løg og champignon. Jeg skriver den her som jeg lavede den. jeg kunne altså heller ikke få mig selv til at bruge cremefraiche 38% så den blevet erstattet af "sølle" 18%. Piskefløden blev til madlavningsfløde og jeg synes det fungerede helt fint! Kartoffelmosen smager bare helt fantastisk.

4 personer:

1 kg. Mørt svinekød fx. skinkekød i strimler.
500 g. champignon i kvarte
1 stort løg
50 g smør
6 enebær
1 tsk tørret Rosmarin
1/4 madlavningsfløde
2 dl. cremefraiche 18%
1 tsk groft salt
Friskkværnet peber
kulør

Bagt Kartoffelmos:

750 g. kartofler
50 g. smør
½ dl. Madlavningsfløde'
2 Æg
1 dl. Hasselnødder ca. 50 g., hakkede.
1 tsk groft salt
friskkværnet peber

Lad smøret gyldne i en tykbundet gryde og brun kødet af to omgange, læg det fra på et fad, Brun champignon, tilsæt løg, lad stege 2-3 min. Yilsæt det brundede kød og knuste enebær og rosmarin. Hæld fløde og cremefraiche ved- Smag til med salt og peber. Lad retten koge ved jævn varme under låg i en time.

Skræl kartofler og skær dem i mindre stykker kog dem møre i vand. Hæld vandet fra og damp kartoflerne lidt på blusset. Mos dem og rør smør og fløde i. Tilsæt hakkede hasselnødder.Pisk æggeblomme i en af gangen. Smag til med salt og peber.Pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtigt i mosen. Kom mosen i smurte ramekiner (ca.6 stk)og bag i ovnen til overfladen får lidt farve.

Server med en god salat til.


2 kommentarer:

  1. Uhm, ja i sandhed en klassiker, men hvilken en :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Nemlig Birthe- der er jo en grund til at klassikere bliver til klassikere :-) Tak for god inspiration på din blog i 2011 og rigtig godt nytår :-)
    Kh Sara

    SvarSlet