mandag den 12. december 2011

Bøf stroganoff med kalkunkød

Foto: Sara B. Clausen


Jeg har altid lavet stroganoff med andre typer kød end oksekød. I starten nok mest fordi jeg nogle gange synes det var for dyrt at købe oksekødet i tilpas kvalitet til retten, sidenhen er det lige så meget et spørgsmål om at jeg synes det smager rigtig godt med fx. kylling eller kalkun som en variation.

Jeg brugte:

600 g, kalkunkød i strimler
500 g. champignon, i ½ stykker
2 løg, i tern
2 stor tsk. paprika
1 lille nip cayennepeber
salt og friskkværnet peber
1 spk. grøntsagsboillon, rørt ud i ca. 1 dl kogende vand (A.Vogel)
1/4 madlavningsfløde
1 dåse tomatkoncentrat
Lidt maizena til jævning (hvis nødvendigt)

Start med at svitse løget i lidt olie, tilsæt kalkunkøddet og brun det lidt sammen med løget, tilsæt paprika og cayennepeber. Kom champignon ved og svits med et par min. Tilsæt herefter fløde, bouillon og tomatkoncentrat og lad retten koge til den tykner lidt. Jævn sovsen hvis den ikke er så tyk som du ønsker det :-)Server med kartoffelmos.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar