søndag den 4. december 2011

Andebryst med orangesauce, små hasselbagte kartofler og salat.

Foto: Sara B. Clausen
Inspireret af MAD nov. udgaven kastede jeg mig over denne ret og det smagte rigtig skønt. De fine små hasselbagte kartofler smagte faktisk bedre end de lidt større jeg plejer at lave. Jeg stak en kødnål igennem ved ca. den dybde jeg ville "rille" dem- det gør det meget nemmere hurtigt at skære- uden at skære igennem ;-)

Til 3-4 pers.

2 Andebrystfilleter.
Salt & peber
Andeboullion 2 tsk. fulde
1 stort skalotteløg
1 tsk. grøntsagsbouillon (A.vogel)
1 spk. flydende blomster honning
2 Appelsiner, filleter og saft derfra.
3 dl.vand
2 tsk maizena

Tilbehør: Hasselbagte kartofler, gerne små fine kartofler,smelt lidt smør i et lille ildfast fad i ovnen og vend kartoflerne heri, drys med lidt salt på den rillede side. Bag til sprøde og gyldne.

Og en god salat som f.eks.her

Rids andebrystet og gnid med salt og peber steg det i 8-10 min. på hver side og lad hvile lidt før udskæring. Tilbered saucen ved at svitse skalotteløget i lidt andefedt (eller smør) tilsæt bouillon og vand samt appelsinsaften og honning. Jævn med lidt maizena. Skær den ene appelsin i tern og kom i saucen. Gem de andre appelsinfilleter og lig dem ved servering over andebrystet og hæld den varme sauce over. Andebrystet skæres i skrå skiver ved servering og an(d)rettes på tallerkenen sammen med de hasselbagte kartofler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar