lørdag den 1. oktober 2011

Kylling med æble, spinat og valnødder.


Foto: Sara B. Clausen


Denne ret, fra en af mine yndlingskogebøger, giver lejlighed til at bruge de nødder og æbler som kan samles ude i haverne for tiden. Det er da lidt fedt, at gå og samle lækre sager, som man så kan fremtrylle vidunderlige retter af i sit køkken. En skøn efterårsret.

Til 4 personer:

4 kyllingebrystfilleter
ca. 10 friske basilikumblade.
salt, Peber
smør
1 løg
2 Æbler ( gerne fast og syrligt)
3 dl hønsefond
2 - 3 spsk. Calvados
2 tsk soya
2 tsk Maizena
300 g. frisk spinat
50 g. Valnødder
evt. et fed hvidløg

Skær en lille lomme  i hver kyllingefillet og kom et par friske basilikumblade ind i. krydder med salt og peber og steg i smør, nogle minutter på hver side, til de har fået lidt farve.

Skær løg og det ene æble i tern og læg på panden sammen med kyllingen. Efter ca. 1-2 min. tilsættes hønsefond og retten simrer under låg ca. 10 min.
Herefter tages kyllingefilleterne op og holdes varme i folie. Sigt sovsen ned i en grÿde og tilsæt soya og calvados. Lad simre lidt og jævn den så med maizena.

Steg spinaten på en pande i lidt smør, du kan evt. tilsætte et fed hvidløg i fine tern eller skiver, det giver en god smag synes jeg. Spinaten skal kun lige blive mør, det vil sige ½ -1 min. så tilsættes valnødderne og det får et lille minut mere. Samtidig steger du skiver af æbler, krydret med salt og peber i smør på en anden pande, til de får lidt farve.

Arranger spinat og valnødder som en rede på hver tallerken og placer kyllingefilleten ovenpå. Ovenpå kyllingen placeres de smørstegte æbler og et par friske basilikunblade ( det glemte jeg på mit billed). Arranger saucen omkring og server resten på bordet så man kan supplere. Smager skønt med f.eks. røsti til.

Velbekomme.

1 kommentar: