mandag den 10. oktober 2011

Cremet efterårsuppe med pære,sprød serano og nøddetopping.

Foto: Sara B. Clausen


Efter den skønne salat fra i går, har jeg endnu lidt pærer og seranoskinke på lager og besluttede mig derfor at lave en dejlig suppe som jeg fandt i "Sæson". Dog havde jeg lige en pastinak på lager, som jeg også synes skulle i og jeg erstattede bacon med seranoskinke- men efter min mening blev den kun bedre af det :-) Det er også en af de skønne ting ved at kokkerere - Man kan finde inspiration i opskrifter og så lige twiste det lidt efter hvad man selv har på lager og præfererer. På en regnfuld og våd dag var denne suppe bare skøn at få.

Ingredienser:
1 stort løg
2 gulerødder
1 pastinak 
1 fed hvidløg
1 spsk olivenolie
1 liter Boullion
2 tsk.stødt Karry
200 g. røde linser eller Le-puy.
2½ dl. cremefine fløde 9%
salt og peber.

Topping af:
2 Clara friis pærer
100 g. seranoskinke i tynde flager ( eller bacon i tern).
25 g. hasselnødder

Tilbehør: groft brød.

Hak løg og hvidløg og skræl gulerødder og pastinak og skær i små tern. Svits karryen i olien i en gryde. Tilsæt grøntsagerne.Steg nogle minutter. tilsæt de skyllede linser og bouillon. Lad koge i ca. 30 min.

Halver pærerne, fjern kernehus og skær i både, Rist serano skinke på panden., når den er næsten færdig tilsættes pærer og de hakkede nødder. Steg yderligere et øjeblik. Tag panden af varmen.

Blend linserne til en tyktflydende suppe. Tilsæt fløde og varm op men undlad at det kommer helt op at koge. smag til med salt og peber. Server den varme suppe med pære, seranoskinke og hasselnød topping og et godt stykke brød.


Foto: Sara B. Clausen

2 kommentarer:

  1. Lækkert!
    Og fine fotos.

    SvarSlet
  2. Mange tak, har lige spist resten af den her til frokost og den er altså også super god :-)

    SvarSlet