mandag den 24. oktober 2011

Brug knolden - selleribøf.

Foto: Sara B. Clausen


Det er jo blevet sæson for knoldfrugter og de er billige og sunde. Inspireret af, at min 12-årige søn forleden kom hjem og fortalte at han i hjemmekundskab havde lavet selleribøf, fik jeg lyst til at afprøve det. jeg mindes at jeg selv synes godt om det som barn. Dog synes jeg at den fremgangsmåde han beskrev lød noget kedelig i det. Derfor peppede jeg opskriften lidt op. Det smagte faktisk rigtig godt og det skulle jo være sundt og miljørigtigt og alt muligt med en kødfri dag om ugen. En Bøf burde måske nok være rund, jeg lavede dem så i en lidt alternativ form- men det er jo helt op til den enkelte. Vi fik vilde og alm ris, en dejlig champignonsovs og ærter til.

Ingredienser:

1 knoldselleri
1 bakke champignon
2 skalotteløg
1,5 dl. fløde fx. cheasy 7%
risblanding med alm/vilde ris.
1 pose Ærter
1 æg
2 dl Rasp
2 store tsk. paprika
1 tsk stødt. chili
Salt og peber
1 tsk, A. Vogels urtebouillon
Olie/smør til stegning

Rens selleri så du kun har det hvide faste "kød", skær i den form du ønsker ca. 2  cm tykke stykker. Bring lidt vand i kog i en gryde eller sauterpande med låg. Tilsæt urtebouillon og lidt salt. Kog sellerien i ca. 8 min. Gem kogevandet til sovs. Lad skiverne køle lidt. Rids dem herefter med en gaffel for at skabe en mer ru overflade som paneringen kan hænge ved. pisk ægget ud i en skål evt. iblandet en lille smule vand. Bland Rasp og krydderier. Vend selleristykkerne i først æg og så rasp. Steg gyldne i olie/smør på begge sider. Lav en sovs ved at svitse finthakket skalotteløg i lidt smør ca. 3 min, tilsæt herefter champignon i pænt tykke skiver,svits yderligere 5 min. spæd op med urtebouillon fra da du kogte sellerien, tilsæt fløde, jævn evt. med lidt maizena og smag til med Salt og peber. Server med ris og grøntsager efter smag.

Velbekomme :-)

4 kommentarer:

  1. Kunne være man skulle prøve igen igen at lave en selleribøf - tak for inspirationen.

    SvarSlet
  2. tak for din kommentar og velbekomme - det er altid så dejligt at blive inspireret såvel som selv at inspirere :-)

    SvarSlet
  3. Min tur til en gang selleribøf i aften. Længe siden jeg sidst spiste selleri som bøf, men ved at det vil være en ret efter min smag.
    Selleri er overhovedet en dejlig grønsag, anvendelig i mange sammenhænge fra salater, supper til sammenkogte retter.
    Mener også jeg har læst om is med selleri som smagselement.
    mor

    SvarSlet
    Svar
    1. God fornøjelse med knolden og ja den har helt sikkert mange anvendelsesmuligheder :-)
      Knus Sara

      Slet