lørdag den 17. oktober 2020

Auberginelasagne- melanzane de parmagiana

Foto: Sara B. Hansen


Melanzane de parmagianna er en virkelig skøn italiensk ret som jeg holder meget af. 
Den består af få gode ingredienser og bl.a en lækker tomatsauce. 
Efter vi er begyndt at spise primært vegetarisk har jeg ikke rigtig fået anvendt mine små serveringsfade i støbejern. Så da jeg pludselig visualiserede retten her for mig anrettet i dem måtte det prøves. Det fungerede så godt og gav en lækker oplevelse at være lidt lavere i højden (antal lag) end jeg normalt ville gøre. Jeg supplerede denne gang med nogle brede skiver af portobellosvampe som jeg havde i skuffen. Det var lækkert, men er ikke et must. Retten her er normalt kun med aubergineskiver.


Foto: Sara B. Hansen


Opskrift 2 personer:

1 aubergine, skiver ca. 1 cm. ( alm. størrelse)

1 stor portobellosvamp i skiver

1 rødløg, finthakket

1 dl. pankorasp

2 store fed hvidløg, finthakket

1 bundt frisk timian

2½ dl.Tomatpassata

½-1 dl. vand

1 spsk. basamicoeddike

½ tsk. sukker

1 tsk. grøntsagsboullion (fx. Herbamare el. vegamix)

50 g. revet ost (gerne blandet parmesan og mozzarella)

God jomfru olivenolie

Salt og peber

Foto: Sara B. Hansen


Tibehør: en god salat med fx. rucola, pære, parmesanflager vendt med en balsamicodressing og hvidløgsflute.


Foto: Sara B. Hansen


  1. Skær aubergine i skiver og salt dem og lad dem trække i et dørslag ca. 10 min. skyl dem med koldt vand. Det fjerner bitterhed og giver en fastere struktur.

  2. Fordel  aubergineskiver og portobellosvampe ( hvis du bruger dette) på en bageplade med bagepapir og pensl dem med olivenolie tilsat salt og peber (jeg tilsatte også lidt chili og hvidløg til olien). bag skiverne i en 200 grader varm ovn ca. 15 min. 

  3. Tilbered tomatsauce; varm lidt olie i en pande og svits finthakket løg og halvdelen af hvidløget ca. 4 min.  Tilsæt frisk hakket timian, tomatpassata, vand, balsamico, græntsagsboullion og sukker og lad småsimre 10 min. ved lav varme. Tilsæt en lille smule mere vand om nødvendigt. 

  4. Vend pankorasp med lidt olivenolie- gerne rester fra da du penslede aubergineskiverne.

  5. Fordel lidt tomatsauce i bunden af fadet og fordel de bagte aubergineskiver henover. kom et lag tomatsauce over og fordel endnu et lag med aubergine og evt. portobello. Kom resten af tomatsaucen henover.

  6. Fordel osten henover og slut af med at drysse med pankorasp.

  7. Bag i ovnen ved 200 grader i ca. 25 min. til gylden og sprød på toppen.


Foto: Sara B. Hansen







Ingen kommentarer:

Send en kommentar