søndag den 7. juli 2019

Tamale Pie med chili con carne.

Foto Sara B. Hansen
Denne ret er helt perfekt hvis du har lavet en stor portion Chili con carne og har en god rest tilbage. Du kan fx. bruge denne opskrift . Jeg brugte denne gang nogle friske chilier  fra egen høst og elsker at det bliver lidt spicy.
Tamale pie laves med en majsdej som er blød og nem at have med at gøre. Jeg bruger en god støbejernspande,som kan gå i ovnen,til at bege den i.

Server med en god salat, creme fraice, jalapenos, Taco chips og evt. ekstra chili.

Foto Sara B. Hansen

Ingredienser:

Ca. 5 dl. chili con carne
1 pose revet cheddar

Majsdej:

3 dl. fint majsmel
1 dl. grov majsmel
1½ dl. alm. hvedemel
1½ tsk. bageplver
1½ tsk. salt
½ dl. olie
2 æg
2½-3 dl. mælk
evt. lidt chiliflager

Foto Sara B. Hansen

Smør en støbejernspande eller andet egnet fad.

Mix de tørre ingredienser til dejen i en stor skål. Sigt gerne bagepulveret så der ikke er klumper.
tilsæt olie og æg samt halvdelen af mælken og pisk dejen godt sammen. Den skal være tyk og lind i det. Tilsæt mælken lidt af gangen da mængden kan afhænge lidt af æggenes størrelse m.m.

Kom knap halvdelen af dejen i den smurte pande og glat det ud. Fordel Chili con Carne ovenpå. Rør 1½ dl. revet cheddar i resten af dejen. Fordel den ovenpå chili Con carnen og glat den lidt ud. Drys evt. med lidt chiliflager.

Bages 20 min, ved 200 grader (varmluft) til toppen er sprød og let gylden. Tag panden/fadet ud af ovnen ( Pas på ikke at røre det varme håndtag hvis du bruger en pande- det kommer jeg så tit til selv at gøre og den er altså HOT).

Lad  Tamale Pie´en stå i ca. 20 min lige og køle en smule og sætte sig lidt. Så er den meget nem at skære i fine stykker og løfte op.
Foto Sara B. Hansen

Server med diveres tilbehør.

Følg gerne Saras Madunivers på FACEBOOK hvor jeg også deler opskrifter m.m.

Foto Sara B. Hansen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar