mandag den 28. august 2017

Mandelsmør med chokolade og vanilje.

Foto:Sara B. Hansen.
Mandelsmør er lækker men også dyr spise, når den købes i helsebutikker eller lignende steder, derfor bestemte jeg mig for at lave det selv.
Det er ikke særlig krævende og kræver bare mandler, chokolade, vaniljekorn og et nip havsalt og så skal blenderen eller foodprocessoren på arbejde!200 g. mandler giver sådan et lille glas med ca. 2½- 3 dl. Brug det på brød  ligesom fx. peanutbutter.


Ingredienser et glas:

200 g. mandler med skal
1 nip havsalt
½ tsk. vaniljekorn
80 g. mørk chokolade min. 70 %

Varm ovnen op til 180 grader. Fordel mandlerne på bagepapir på en plade. Rist dem i ovnen i ca. 8 min.
Lad dem køle af i ca. 20 min. Kom derefter de afkølede mandler i blenderen og kør dem i ca. 10 min.

Først bliver det til mandelmel, så begynder det at klumpe lidt sammen og til sidst bliver det til en flydende masse, når den gode mandelolie bliver udskilt.
Giv maskinen en pause med jævne mellemrum og skrab ned fra siderne. Tilsæt vaniljekorn og et nip havsalt.

Smelt chokoladen over vandbad og rør det i mandelsmørret, blend det igen sammen.

Skold glasset og hæld mandelsmørret på glas. Lad det køle lidt med et rent klæde over, inden låget sættes på.Opbevar i køleskabet.

Find også Saras Madunivers på Facebook.

Foto:Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar