mandag den 29. maj 2017

Yoghurtis med honning og hindbær.

Foto: Sara B. Hansen.
Forleden da jeg havde gæster, lavede jeg denne skønne is, som både er smuk og sommerlig.
Den skal tages ud ca. 10- 15 min. inden servering så den er lidt cremet og til at skære.
Den er noget mindre fed i det end almindelig flødeis, da den er lavet på græsk yoghurt og æggehvider og desuden er sødet med honning. Opskriften stammer fra sidste nummer af Spis Bedre som jeg holder.
Jeg synes den smager rigtig godt  med en let syrlighed fra yoghurten men samtidig med sødmefuld balance fra honningen.


Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 8 personer:

3 past. æggehvider
150 g. god flydende honning
1 knivspids salt
450 g. græsk yoghurt 10 %
2 spsk. flormelis
Kornene fra en vaniljestang
Saft af en halv citron
125 g. firske hindbær

1 aflang form på ca. 1½ liter

Ved servering:
125 g, friske hindbær

25 g. usaltede pistacienødder, hakket

Pisk æggehvider luftige med en elpisker. Tilsæt honning og salt og pisk videre 5-7 min. til du har en tyk og blank marengsagtig masse.

Rør yoghurt, flormelis, vaniljekorn og citronsaft sammen.  Vend et par skefulde i marengsmassen og vend derefter resten i med lette bevægelser så du får en luftig blanding.

Beklæd formen med husholdningsfilm, Lad et godt stykke film hænge ud over kanten af formen så det kan foldes henover isen senere. 

Kom halvdelen af isen i formen og læg hindbær ovenpå. Kom resten af isen henover. Glat overfladen og fold husholdningsfilmen henover.

Sæt isen i fryseren i 4-5 timer eller fra dagen før.

Ved servering tages isen ud af fryseren 10-15 min før og kommes på et fad. Pynte med hindbær og hakkede pistacienødder.

Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar