mandag den 20. februar 2017

Rawfoodkage med nødder og tørrede frugter (glutenfri).

Foto: Sara B. Hansen
Her får du opskriften på en rigtig lækker kage som er let at lave og (i sagens natur) helt uden ovn.
I weekenden var jeg på besøg på Cafe André i Helsingør, som jeg havde læst mig til har nogle skønne kager og det var virkelig et rigtig hyggeligt kageparadis. 

Ejerne har udgivet en bog " Eventyrlige kager" og den besluttede jeg mig for at købe med hjem og eksperimentere lidt med.  De opfordrer i den grad til ny fortolkning og "fri leg", som de også selv benytter sig af når de laver opskrifter. Det er jo meget min egen stil, så jeg har da også straks ændret lidt på denne i forvejen ellers gode opskrift :)

Dels har jeg til bunden brugt en blanding af mandler og paranødder (for det havde jeg lige på lager)og
tilføjet lidt vanilje og så har jeg tilføjet toppingen lidt revet appelsinskal og det synes jeg fungere virkelig godt. Til den mørke kakao/-nøddetopping brugte jeg en base af  ca. 2/3 figner og 1/3 svesker sammen med andre gode ingredienser. 
Brug hvad du har og kan lide af nødder og tørret frugt. Selv børnenes figenpålæg kan gå an i en snæver vending lover forfatterne.

Jeg synes det er en dejlig og inspirerende bog, så I vil nok komme til at se flere opskrifter med udgangspunkt i den, her på min blog. Iøvrigt er mange af opskrifterne glutenfri.

Alene tippet om hvordan man bedst overfører en kage fra springform til fad er alle pengene værd!
Jeg troede egentlig at jeg var smart, når jeg altid har klemt bagepapir rundt om bunden og så givet bagespray og den del beskriver forfatterne da også - men så har de lige en ny vinkel derpå som bare fungerede så godt. Se tippet længere nede.

Caféen og bogen kan klart anbefales hvis du er på de kanter og her vil jeg understrege at indlægget på ingen måde en sponseret ( jeg vil bare gerne dele min gode oplevelse med jer!)


Sara B. Hansen.

Ingredienser 10-12 personer.

Bund:
400 g. mandler eller en blanding af mandler og anden type fx. paranødder, valnødder el. pecan.

200 g. tørret frugt fx. figner, dadler, svesker
1-2 dl. kogt vand
kornene fra en stang vanilje.

Topping:
100 g. hasselnødder
125 g. kokosolie
3 dl. Kakao
10 spsk. mørk sirup
Fintrevet skal af ½ stor øko. appelsin
evt. 50 g. tørrede tranebær.

Desuden:
frisk frugt, kokosflager, tørrede abrikoser, nødder og evt. spiselige blomster, citron verbena, mynte eller lignende til anretning af kagen.


Sådan gør du
til bunden blender du mandler(evt. sammen med andre nødder) groft i en foodprosessor. Herefter tilsættes den tørrede frugt og vanilje og mens den kører tilsætter du lidt kogt vand en smule af gangen til ønsket konsistens  det vil sige sammenhængende blød og fugtig men ikke ligefrem smattet.

Kom bagepapir om bunden på springformen og klem det fast med ringen. Spray med bagespray. massen trykkes herefter ud i bunden til et ensartet fast lag.

Topping: 
Hasselnødder blendes groft i foodprosessor kokosolie tilsættes (smelt den lidt hvis den er blevet for kold og fast), Kakao og sirup samt revet appelsinskal tilsættes og kør det til en glat og ensartet masse. Smør den ovenpå kagebunden, det må gerne gøres lidt rustikt (min blev faktisk glattet lidt for meget synes jeg). Tryk gerne nogle tranebær fast i den endnu bløde topping. Lad kagen sætte sig nogle timer på køl. Dog bør den serveres tempereret til stuetemperatur da det gør den blød og lækker i konsistensen.

Anret med kokosflager, klippede abrikoser, blåbær, jordbær, blomster m.m. 


Foto: Sara B. Hansen.

Husk at du også kan finde Saras Madunivers på FACEBOOK.

Og så lovede jeg jer også det der springform tip:



Bogen jeg købte ser sådan her ud og får mundvandet til at stige hos en kageelsker: 


Foto: Sara B. Hansen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar