onsdag den 25. januar 2017

Sprød Tærte med grønkål, skinke og tomat.

Foto: Sara B. Hansen.
En dejlig madtærte med skønt fyld af sauteret grønkål, modne tomater samt skinke og emmentalerost.
Sidste weekend lavede jeg denne tærte og serverede til frokost sammen med en god salat. Jeg havde brug for at finde på noget som jeg kunne forberede lidt.
Faktisk forbagte jeg tærtebunden aftenen før og kom så fyld i og bagte færdig næste dag. Det fungerede så fint.

Server med en lækker frisk salat til evt. som den på billederne herunder, med blandet grøn salat, appelsin, tynde skiver fennikel, æbler og sprøde kerner og tranebær på toppen.
Jeg har fået tilsendt et par smagsprøver på nogle nye varianter at salattoppings fra Eart control - det er dejlig nemt og smager godt med lidt knas og tørrede bær på salaten.

Foto: Sara B. Hansen.


Opskrift tærte til 4-6 personer (alt efter hvor sulten man er)

Tærtebund:

75 g. smør
2½ dl. hvedemel
½ dl. grahamsmel
½ tsk. salt
ca. 1/4 dl. koldt vand

Fyld:

150. g. grønkål, skyllet, ribbet og hakket groft.
2 skalotteløg, i halve skiver
lidt olie
400 g modne helst danske tomater
1 pakke god kogt skinke i tykke skiver
75. g revet emmentaler e.l.
4 æg
salt og peber
½ tsk. chiliflager
1 dl. cremefraiche
1 spsk. blandet basilikum og oregano

Foto: Sara B. Hansen.

Sådan gør du:

start med at lave dejen. Jeg synes det er nemmest i min store foodprocessor; ned med mel, smør og salt og kør det sammen og så tilsættes vandet stille og roligt så dejen samles. Og så skal den egentlig 30 min på køl.... Men jeg synes faktisk det er lige så let at placere dejen mellem to stykker bagepapir, rulle den ud, så den er noget større end tærteformen, og så stille og roligt overføre dejen til formen ved at tage det øverste stykke bagepapir væk(bonus er en ren kagerulle!) Så overføres dejen til formen og det andet stykke bagepapir trække væk.
Skær evt. kanterne rene. Så er den klar til at live prikket med en gaffel. Læg bagepapir løst over igen og fyld med Tørrede bønner eller lignende så dejen bliver hvor den skal.

Bag ved 200 grader i ca. 12 min.


Foto: Sara B. Hansen.


Sauter løg og grønkål nogle min. på en hed sauter pande og giv lidt salt og peber. Fordel det over bunden.
Skær tomaterne i halve og fjern lidt af kernerne så de ikke "safter" for meget. Skær tomaterne i tern og placer på tærtebunden. Skær skinken i skiver og fordel ovenpå det øvrige fyld.
Drys med lidt af den revne emmentaler. Rør æg, salt og peber samt creme fraiche sammen og tilsæt oregano og basilikum.
Fordel æggemassen over tærten. Drys med ost.Bag tærte ca. 20 - 25 min. ved 200 grader til gylden og færdigbagt. Server med en god salat til.


Find også Saras Madunivers på FACEBOOK.
Foto: Sara B. Hansen.


2 kommentarer:

  1. Hvad forstand har en murer på grønkål? Mon han tror, det var et par skrækkeligt høje ukrudtsplanter med en masse smukke mørkegrønne blade? Det må jeg lige spørge min murer om. Han har nemlig fjernet mine to store flotte stokke - og revet pænt bagefter, da han satte en ny skifersålbænk ind under vinduet ovenover. Det værste er, at nu kan man ikke købet andet end nogle sølle skravl, som kun bliver brugt til at plukke blade fra til at sælge i poser. Jeg kan ikke undvære den friske grønkål, og der skal vist mindst et svineheld til, for at jeg kan få fat i et par værdige erstatningsstokke.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Æv, det var da en skam! Jeg er også så glad for min- men det lakker mod enden efterhånden ligner det mest en palme med 5-6 blade der stritter ud på toppen af stokken :-) Håber ellers hus projektet skrider godt frem.

      Slet