søndag den 7. august 2016

Rejer Moqueca med tomatris.

Foto: Sara B. Hansen.
Denne dejlige ret er Brasiliansk og jeg fik lyst til at lave den på grund af det fokus der er på Brasilien i anledning af OL.  Jeg brugte store rejer med halefinne - man kan også bruge almindelige store rejer (XL) men jo mindre de er jo vigtigere er det at være meget opmærksom på at de kun skal varmes i kort tid. De skal jo være saftige og lækre og ikke tørre og kedelige;-)
Man kan også bruge tomatrisene som tilbehør til andre retter eller som de er - de smager skønt i sige selv.
Foto: Sara B. Hansen.

Opskrift 4 pers:

Rejer Moqueca:
500 g. Store rejer med halefinne
1 lille løg i skiver
1 spsk. hvidvinseddike
1 spsk.olivenolie
2 spsk. tomatkoncentrat
1 spsk. hakket persille
Peber fra kværn
1 fed knust hvidløg

2 dl kokosmælk

Tomatris:
1 stort løg
1½ spsk. olivenolie
3 dl. / 240 g. parboiled risblanding med vilde ris
5 dl. Grøntsagsbouillon
5 mellemstore tomater skåret i både
3 gulerødder skåret i mindre tern eller strimler
4 forårsløg, skiver
1 fed knust hvidløg
1 lille rød udkernet chili
50 g. fine ærter fra frost

Desuden:
Hakket persille til drys.
Limebåde.

Foto: Sara B. Hansen.

Tilberedning:

Tø rejerne op og rør alle ingredienser til marinaden (minus kokosmælk) sammen og vend rejerne i denne. Lad dem marinere koldt i mindst 1 time og gerne længere.

Tomatris:
Hak løget groft og klargør gulerødder, chili og forårsløg. Svits løget i  olien i få min. det må gerne få lidt farve, herefter tilsættes gulerod og forårsløg. Svits i ca. 3  4 min. og tilsæt efterfølgende risene de  skal svitses med i 2 min. Bouillon hældes ved og tomater, knust hvidløg og chili tilsættes. Bringes i kog og simrer herefter under låg ved lav varme i ca. 20 min. til væsken er absorberet. De sidste 3 min. kommes æreterne ved. Lad risene trække under låg mens du tilbereder rejerne.

Rejer med marinade og kokosmælk hældes i en gryde og varmes op, de skal koge 4 min. (hvis rejerne er mindre så kun 2-3 min) inden de fordeles over risene. Retten garneres med persille og retten serveres med limebåde til.

Find mig også på Facebook.

Foto: Sara B. Hansen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar