mandag den 25. april 2016

Kyllingköfta med bulgur, tomatsauce og grønne bønner.

Foto: Sara B. Hansen.
Nem, let og lækker aftensmad med flotte farver. Og så er det endda også billig mad :-)
Det er måske lidt i fusionskøkkenets tegn - da kyllingspyddene fik en glacering af oeystersauce blandet med sød chili, som har lidt mere asiatisk over sig- men ikke desto mindre smager det aldeles skønt! Spydene steges i ovnen hvilket både gør et lettere og mere fedtfattigt.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser 6 spyd:

800 g. hakket kylling fars
2 dl. havregryn
1 bundt finthakket forårsløg
2 tsk. hvidløgspeber
1 tsk. salt
1 tsk. spidskommen
1 tsk. mellemstærk chili
1 tsk. hvidløgspulver (eller et fed presset)
6 træ- eller metalspyd ( kan dog sagtens udelades, er mest for syns skyld:-)

Glacering:
1 dl. oeystersauce
1 dl. sød chili

Tomatsauce:
3 dl. Mosede tomater på Flaske
1 dl. vand
1 hønse bouillon terning
1 tsk. sukker
Salt og peber
2 tsk. Oregano (el. mynte er også godt)

Bulgur:
4 dl. bulgur
7 dl. vand
Lidt salt

Tilbehør iøvrigt:
Letkogte bønner.

Rør kyllingfarsen godt sammen med de øvrige ingredienser og lad den samle sig lidt i ca. 15 min. inden den formes til 6 aflange pølser. Det er lettest at forme farsen med let fugtige fingre. Lig dem på bagepapir og stik spydene ind i farsen, når de er stegt vil de sidde godt fast.
Steg dem 15 min ved 200 grader. Tages herefter ud og pensles med en blanding af sød chili og oeystersauce. Kom dem i ovnen ca. 5 min.

Kog de mosede tomater op sammen med de øvrige ingredienser, småsimrer ca. 10 min. smag til med lidt peber- salt er nok ikke nødvendigt på grund af bouillon.

Bulgur koges efter anvisning på pakken ( kommes i det kogende saltede vand og koger ca. 15 min, trækker herefter under låg ca. 10 min). Bønnerne koges i saltet vand.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar