tirsdag den 2. juni 2015

Sommerens bedste kylling.


Foto: Sara B. Hansen.
Der er godt nok ikke meget sommer over vejret lige i dag - men alligevel kom der sommerkylling på bordet her til aften - regnvejr eller ej. Den blev serveret med friske grønne bønner, blomkål, nye kartofler- alt sammen dansk og lækkert og så havde jeg da også lige en rest hjemmelavet agurkesalat med dild, som også smager godt dertil.
Kyllingen skal marinere et døgn ( giv den virkelig den tid!) for den bliver bare så suverænt smagfuld og god. 
Opskriften har jeg oprindelig fået af en af mine læsere ,Mette, der var så sød at dele denne opskrift der er gået i arv i hendes familie og det kan jeg godt forstå, for den smager rigtig, rigtig dejligt. 


Foto: Sara B. Hansen.


Ingredienser 6 personer:

1 kylling 1800 g.

Marinade:
1 dl. olivenolie
1 dl. citronsaft
1 dl soya
1 tsk timian
1 tsk basilikum
1 tsk Merian eller Oregano
Salt og peber
Revet skal af 2 citroner (øko. naturligvis)



Foto: Sara B. Hansen.


Olie og krydderier piskes omhyggeligt sammen til en tyk marinade og hældes over kyllingstykkerne i et ildfast fad. Dæk med film. Vend dem evt. et par gange undervejs og lad dem ellers hygge sig på køl i et døgns tid ( perfekt hvis du skal have gæster).
Varm ovnen op til 250 grader og steg kyllingen i ca. 20 min. skru derefter ned på 160 grader og steg i yderligere 45 min. Dryppes undervejs jævnligt.
Server med det tilbehør du har lyst til- en god salat, nye kartofler.


Find mig også på FACEBOOK.


Foto: Sara B. Hansen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar