mandag den 1. juni 2015

Franskbrød - ren nostalgi.

Foto: Sara B. Hansen.
Ind i mellem får jeg bare sådan en trang til godt gammeldags hjemmelavet franskbrød (næsten) som min elskede mormor plejede at lave dem. 
Jeg har dog brugt en blanding af hvedemel og fuldkornsspeltmel. Når de ligger der og køler på risten de flotte blanke brød og dufter noget så skønt, så er det næsten som at være en lille pige igen der lækkersulten kigger ( dengang også lidt med fingrene) beundrende på de nybagte brød og glæææææder sig til at smage....

Ingredienser 2 store brød  (jeg smider det ene i fryseren).

50 g. gær
3 dl. mælk
40 g. smør
3 dl vand, kogende
3 tsk salt
2 tsk sukker
700 g. hvedemel
300 g. fuldkornsspeltmel


Desuden:
Sammenpisket æg til pensling
Birkes
Foto: Sara B. Hansen.

Hæld den kogende vand over smøret så det smelter. tilsæt gær, mælk, salt sukker rør gæren helt ud og rør melet i lidt af gangen. Ælt dejen længe så den er god og blank. Brug gerne maskine dertil.
Lad dejen hæve ca. 1 time.
Form to brød, sørg for at oparbejde en god spænding ved at folde brødet ind under sig selv, læg med samlingen nedaf. Formningen af brødet på denne måde får brødet til at hæve i højden.
Lad atter en gang hæve i ca. 30 -40 min. Brødet pensles med æg og drysses evt. med birkes eller sesam. Bages 30 min. midt i ovnen ved 200 grader (alm.ovn). Det skal være gyldent og lyde hult når du banker i bunden.

Find mig også på FACEBOOK


Foto: Sara B. Hansen.


2 kommentarer:

  1. Hvis man ikke ønsker at anvende speltmel skal det så bare erstattes med hvedemel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du sagten gøre- du kan også bruge 300 g."Hvid Hvede" som er fuldkorn men ligner og har bageegenskaber som hvedemel. Men ingen problmer med at anvende ren hvede :-)
      Kh Sara

      Slet