mandag den 11. maj 2015

Stegt fisk med indisk tomatcurry og indisk sommersalat.

Foto: Sara B. Hansen.
Hvor har det bare været helt fantastisk vejr i dag, aftensmaden blev indtaget lidt sent med udsigt til haven og solen der begyndte at gå ned. 
Vi fik en krydret indisk fiskeret sammen med en sommersprød salat. Man kan lave den med forskellige typer hvid fisk som er fast i konsistens og har lidt tykkelse, torsk, sej, kuller, rødfisk m.m.

Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 4 personer:

Tomat Curry:
2 spsk. olivenolie
2 løg i halve skiver
8 store modne tomater i både
3 fed hvidløg
1 rød chilipeber
1 tommelfingerstor ingefær, skrællet og skåret i skiver
3 spsk. Madras curry paste (fx, "Pataks" som fås i Irma og kvickly m.f.)
1 dåse kokosmælk
frisk koriander

500 g. Sej eller anden hvid fisk
3-4 spsk. mel krydret med salt og peber
Olie til stegning

Salat:
4 gulerødder, revet
1 bundt radiser i skiver
1 corgette,  kvarte skiver eller hele hvis den er meget fin og tynd
1 rødløg i halve tynde skiver
1 håndfuld friske mynteblade, hakket groft

Dresssing:
1 spsk. hvidvinseddike
1 tsk. dijonsennep
1 spsk. mayonaise
2 spsk. olivenolie 

Tilbehør :foruden salaten kan retten serveres med basmatiris eller blomkålsris (se opskriften ved at klikke på linket).

Foto: Sara B. Hansen.

Varm 2 spsk. olie i en sauterpande  og svits løgene ved middel varme i ca. 8 min indtil bløde og gyldne.
Kom tomater, ingefær, chili i en foodprocessor og blend det.  Tilsæt curry pastaen til løgene og svits det med nogle minutter. Tilsæt tomaterne og lad det simre ca. 10 min til det tykner. Tilsæt kokosmælk og hakket koriander og lad igen simre til det tykner.

Dup fisken lidt tør og vend i krydret mel. Steg dem i olie af nogle omgange et par minutter på hevr side. Placer dem ovenpå saucen og læg låg på og lad dem simre til gennemstegt. Alternativt kan saucen kommes i bunden af et ildfast fad, fisken placeres ovenpå og så en tur i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min. Garner med hakket koriander.

Riv gulerødder og snit radisser, rødløg samt corgette pisk dressingen sammen og vend med salaten og strø de grofthakkede mynteblade over.

Server desuden med basmatisris eller blomkålsris.

Husk at du også finder mig på FACEBOOK.

Og se forresten også lige denne smukke rhododendron som jeg nød synet af hos en meget havekyndig dame tidligere i dag og selv fik mig en lille aflægger af. Glæder mig til at se om jeg kan få den til at blive lige så smuk :-)

Foto: Sara B. Hansen.

2 kommentarer:

  1. Det ser super lækkert ud med den fiskeret. Jeg har en ide om, at den minder om en ret jeg fik på en indisk restaurant i København engang (tror måske, at det var http://www.punjabrestaurant.dk), og det smagte ihvertfald fantastisk. Hvor køber du krydderierne?

    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :-) jeg købte den curry paste der er brugt i retten i Irma, men har også set den i Netto nogle gange og Kvickly- indsætter et link som du kan kopiere og se hvordan den ser ud. ellers køber jeg gerne krydderier ved etniske butikker eller torve hallerne.Kh Sara

      http://guide.alibaba.com/shop/pataks-mild-curry-paste-283g_4566142.html

      Slet