mandag den 30. marts 2015

Masser af Inspiration til mad og lækkerier i påsken :)

Så er påsken lige om hjørnet og jeg er så heldig at have ferie :-) Det er rigtig dejligt og der er ingen tvivl om, at der skal tilberedes en masse lækker påskemad. Det kunne have været fedt med en masse sol i påsken også, meeeen vi skal nok få hygget os uanset hvad.
Jeg har samlet lidt forskellige påskeopskrifter til jer her og håber at I kan finde lidt inspiration. 

Der er link til alle opskrifterne, under hver ret, her i temaindlægget. Rigtig god fornøjelse og god påske!

Lammeculotte med rosmarin,hvidløg og citron.

Foto: Sara B. Hansen.
Jeg elsker påske- mest af alt fordi det er så nemt og også billigere at skaffe sig noget dejligt lammekød! Jeg ved at ikke alle holder af denne spise, selvom jeg har svært ved at forstå det, for jeg synes det smager gudommeligt. Min absolutte yndlings udskæringer er Lammefilet, Lammeculotte og så lammekøllen. Sidstnævnte har jeg også i fryseren og håber at lave snart. Aftenensskønne ret bestod af Lammeculotte vendt i masser af hvidløg, timian,romarin,revet citronskal m.m serveret på bund af rodfrugter og med haricot verts og røsti. MUMS!!

Opskriften finder du lige HER.

Foto: Sara B. Hansen.


Langtidstegt lammekølle med citron,rosmarin og hvidløg serveret med tomatkompot og sprøde kartofler.


Foto: Sara B. Hansen.


Jeg elsker lammekølle, så ingen påske uden at en sådan bliver tilberedt! Jeg nåede desværre ikke at tage så mange billeder, men synes ikke I skulle snydes for opskriften af den grund.
Mine gæster synes jo også nogle gange at jer er lidt skør, når jeg sådan suser rundt og fotograferer
maden ;-)
Tomatkompotten er en opskrift fra Alt for damerne og den smagte skønt! Jeg serverede med sprøde kartofler i tern, lavet i min Actifry- de bliver simpelthen bar så lækre og sprøde hele vejen rundt, på en anden måde end ovnen kan klare (og det med et minimum af fedtstof).

Opskrift lige HER.

Påskepasta med sprøde majs og bacon i en flødesauce.

Foto: Sara B. Hansen.


Denne ret får nok ikke nogen bedre salgs tale end den min ene søn gav; "Det er en guderet" - nem at lave, hurtig og smager guddommeligt  :) Jeg hørte det først som en gryderet og indvendte straks, at det jo ikke nødvendigvis var hurtig mad :-)
Jeg kalder den påskepasta fordi den har friske forårsfarver i form af bl.a. gul og knaldgrønne basilikumblade på en flødefarvet baggrund. Det er en "light version" med 7% cremefine. Serveret med frisk tagliolini pasta
Opskrift lige HER

Hjemmelavede chokolade påskeæg.


Foto: Sara B. Hansen.


Det er lidt hyggeligt at lave hjemmelavede påskeæg og udover friheden til at bestemme hvad der skal i - så tror jeg egentlig også at det er en del billigere, end hvad man hurtigt må slippe for et par anstændige æg som ikke er masseproduceret og af ringe kvalitet. Jeg fik 15 fine æg ud af denne portion. Fantastisk til værtindegave i påsken :-)

Opskrift lige HER.

Lammekølle med Gorgonzola serveret med nye kartofler, sauce og Bønne-/tomat salat.

Foto: Sara B. Hansen.
En lækker tærte med frugtfyld af æble og abrikos med dekorativt sprødt låg, kan gøre sig godt som dessert efter påskemddagen med en klat creme fraiche eller flødeskum til.

Opskrift lig HER.

Citron & Myntemarineret lammeculotte m. Bacontzatziki og Hasselbagte kartofler


I anledning af påsken synes jeg der skulle lidt lam på bordet - egentlig gik jeg efter en lamme fillet men det var ikke lige til at opdrive så i stedet faldt valget på to små fine lammeculotter,
Bacontzatzikien er efterhånden blevet en klassiker i vores familie, det er min søster der introducerede opskriften og jeg har altid synes det lød underligt, nærmest lidt forkert, men kan kun sige at det altså smager rigtig godt. Jeg ved ikke helt hvor hun i sin tid fandt opskriften. Da jeg ikke lige havde bacon- blev det i stedet sprødstegt og knust seranoskinke jeg kom i. 

Opskriften finder du lige HER.

Foto: Sara B. Hansen.

Appelsinfromage.


Foto: Sara B. Hansen.

Så er der "Old school dessert" på programmet- egentlig havde jeg tænkt mig at det skulle være citronfromage som jo også smager skønt- men nu havde jeg så bare nogle øko appelsiner liggende og så tænkte jeg hvorfor ikke appelsinfromage??(måske nogle børn vil forestrække dette, da ikke alle synes om citronfromage). I princippet kan man jo gøre som man vil og følge opskriften og så bare bruge citron istedet for appelsin- eller endda blande lidt ;-) Der er nogen der frygter alt hvor husblas indgår fx. at det giver "trevler" ikke stivner m.m.- jeg har nu aldrig haft det problem. Så længe man bare sørger for at udbløde sin husblas 10 min, klemme vandet af og så sørger for at der ikke er for store temperaturforskelle når man blander masserne- så går det fint!
Denne opskrift giver 6 portionsanrettede glas- men man kan selvfølgelig også bare vælge at servere det i en skål.

Opskrift lig HER.

Apokryf citronfromage med lakriddrys.

Foto: Sara B. Hansen.
Den er blevet kaldt den bedste citronfromage EVER og jeg er tilbøjelig til at give ret; luftig fløjlsblød, og ganeforkælende cremet . Måske du også får lyst til at prøve?
Den er angiveligt kommet hende i hænde via en bekendt der har fået den af en bekendt - men opskriften skulle stamme fra NOMA. Grundet de mange led og usikre oprindelse har den fået navnet Apokryf (= tvivlsom oprindelse, hemmelig kilde).

Opskrift lige HER.

Husk at du også finder Saras Madunivers på FACEBOOK:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar