onsdag den 25. marts 2015

Fladbrød med Humus og Falafel.

Foto: Sara B. Hansen
Onsdag er jo vores vegetardag og i dag havde jeg bare lyst til fladbrød med humus og falafel- egentlig tænkte jeg på den lette løsning med at købe en pakke arabiske fladbrød. men så kunne jeg ikke lige finde et sted at købe dem.......overvejede tortillas.......men så blev jeg jo stædig og derfor bagte jeg dem selv. Det var faktisk heller ikke særlig tidskrævende og smager skønt! Men jeg har ikke selv lavet falafel denne gang- det er Nutanas de bedste (spicy versionen) som er på tilbud i Netto. Dejlig mad som børnene også godt kan lide.


Foto: Sara B. Hansen

Opskrift Humus:

1 dåse kikærter, drænet og skyllet 
1 fed hvidløg
Saften fra en halv citron
1 tsk. salt
1½ tsk. spidskommen
1 stor spsk. creme fraiche el. lignende
1 spsk. thahin
1½ spsk. olivenolie
lidt chiliflager
Lidt oregano


Foto: Sara B. Hansen

Fladbrød ca. 8 store:

30 g. gær
4 dl. lunken vand
2 tsk. salt
1 tsk. sukker
400 g. tipo 00 hvedemel
250 g. grahamsmel

Tilbehør: Falafel, Salat, løg, agurk, tomater (vi brugte nogle lækre semidried) m.m.


Foto: Sara B. Hansen

Kom kikærter(minus ca. 2 spsk. hele som gemmes) i en høj skål og tilsæt creme fraiche, citronsaft, hvidløg og thahin og blend det med en stavblender til en cremet masse, smag til med ekstra citron , salt og olivenolien. Drys med lidt chilflager og oregano. Lad gerne trække lidt.

Rør gæren ud i den lunkne vand og tlsæt salt, sukker og mel lidt af gangen, måske skal du bruge lidt mere eller mindre mel end det der står. Ælt dejen godt og længe, gerne på røremaskine, så den bliver elastisk.
La dejen hæve lunt og dækket med et fugtigt klæde i ca. 45 min. Del dejen i 8 klumper, rul dem meget flade på et melet bord og steg dem derefter en efter en på en varm pande uden fedtstof. Ca. 2 min. på hver side. De bobler op og tager lidt farve.

Server med det tilbehør du foretrækker af salat og grøntsager, det smager også skønt med dildkviste i. Smør brødene med humus og kom grøntsager og falafel ovenpå.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen


Foto: Sara B. Hansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar