søndag den 15. februar 2015

Romantiske & lækre sprøde vafler.

Foto: Sara B. Hansen.
Forleden fik jeg en noget kritisk kommentar på disse vafler og da jeg jo er engageret og ret glad for at lave mad og meget gerne vil formidle de bedste opskrifter til jer, foranlediger den slags oftest, at jeg hurtigst muligt tester min opskrift på ny. 

Jeg mener stadig, efter dagens test,  at opskriften her fungerer fuldstændig som den skal og den får kun gode kommentarer herhjemme fra store og små.

Jeg har derfor svært ved at forstå hvordan en anden kunne få en oplevelse af at ;
vaflerne blev;  "tunge og dejagtige og have en ret fæl smag". Måske kan den flydende Becel være blevet harsk?

Men ret skal være ret og kommentaren har ført til en mere præcis beskrivelse af hvordan æggehviderne skal vendes i dejen.Da det måske også kan være den del der er gået galt.


Ingredienser.
(til ca. 10 store vafler.)

250 g. hvedemel
2 spsk rørsukker ( evt. 2½ spsk. hvis du bedst kan lide dem ret søde)
1 tsk. kardemomme

1 tsk. vanillekorn
1½ tsk. bagepulver 
3 æg str. L
1 dl.- 1½ dl. mælk( afhænger lidt af mel tilsæt mere hvis dejen er alt for tør)
½ dl. flydende Becel

Bland hvedemel, sukker og kardemomme (vanille) og bagepulver.
Pisk æggeblommer og mælk sammen og rør æggeblandingen i melet og pisk dejen jævn, tilsæt nok mælk til at dejen kan røres jævn- men stadig er fast, da æggehviderne jo også skal vendes i og gør dejen tyndere og lettere.Tilsæt flydende becel. Pisk æggehviderne helt stive og vend først ca. halvdelen i og rør den godt sammen med dejen og til sidst vendes den sidste halvdel af æggehvider i dejen med lette bevægelser.
Lad dejen stå lidt imens vaffeljernet  varmer op og bag dem. Brug  ca. 1 dl. til hver vaffel.



Foto: Sara B. Hansen.
Find mig også på FACEBOOK

Ingen kommentarer:

Send en kommentar