tirsdag den 27. januar 2015

Valnøddebrød LCHF

Foto: Sara B. Hansen.
Dette virkelig skønne brød smagte jeg forleden, da en god kollega havde bagt det og så var jeg så heldig at få opskriften. Jeg kan godt lide at solsikkekernerne er hakket lidt groft så de ikke er helt pulveriserede, det giver en god konsistens synes jeg, Brødet er let og dejligt med en blød krumme (uden på nogen måde at være klæg) nemt at skære og god smag - min varmeste anbefaling!
I den oprindelige opskrift, bruges 75 g. smeltet smør som røres i sammen med æg og ost og light philadelphia - jeg har undladt smør og brugt almindelig Philadelphia og det fungerer rigtig fint. (Har forresten købt osten på tilbud i Super Best til 10 kr. denne uge).

Foto: Sara B. Hansen.

Ingredienser 1 brød ( lille rugbrødsform (ca. 24 cm x 10 cm):

100 g. Valnøddekerner, blendet.
1 dl. solsikkekerner, blendet evt. lidt groft.
3 æg
100 g. philadelphia ost naturel ( jeg brugte den almindelige ikke light) Hvis light tilføres også 75 g. smeltet smør
1 dl sesammel ( malet sesamfrø på kaffekværn)
2 dl. friskrevet parmesanost, revet fint
2 tsk. Bagepulver
1 tsk. salt
3 spsk. Loppefrøskaller


Pisk æg med Philadelphia ost. Bland de øvrige ingredienser og rør sammen med æggemassen. Lad dejen hvile i ca. 10 min. mens ovnen varmes op til 170 grader. Bag brødet i 30-40 min. Lad køle på rist.

Foto: Sara B. Hansen.


Tip: 

  • Brødet kan krydres ekstra ved at tilsætte smag i form af 1 tsk. knust fennikelfrø, 1 fed hvidløg eller 1 spsk. oregano.'
  • Valnødder kan erstattes af mandler. 
  • Dejen kan også formes som boller.


Find mig også på FACEBOOK.

2 kommentarer:

  1. Uhmm, det ser lækkert ud. Skal jeg vist prøve, men loppeskallefrø, tror jeg ikke er til at få her i byen. Kan du udelades eller erstattes med feks hørfrø?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men man kan få loppefrøskaller mange steder fx.super Best, kvickly. Matas. Jeg vil tro du kan erstatte med blandede hørfrø, hvis det ikke kan lade sig gøre med loppefrøskaller. Kh Sara

      Slet