søndag den 11. januar 2015

Skøn vegetarisk linsesuppe med gulerod og tomat.

Foto: Sara B. Hansen.
Denne dejlige suppe er nem, billig sund og smager tilmed skønt - så bliver det da ikke meget bedre vel?
Det er en opskrift jeg har lavet siden få år efter jeg flyttede hjemmefra og det har altid overrasket mig at så få ingredienser egentlig kan smage af så meget. Jeg synes næsten suppe smager endnu bedre hvis man laver den og varmer op igen eller når den serveres dagen efter, så man kan altså roligt lave den på forhånd. Den er tænkt som en hovedret og mætter godt på grund af de røde linser.
Jeg havde lidt kogte små aspargeskartofler som jeg skar i skiver og kom i suppen til sidst- det smagte også lækkert.


Ingredienser 4 personer:

1 dl. tørrede røde linser (de må gerne lægges i blød nogle timer, men kan bruges direkte)
1 stort løg i tern
3 store gulerødder i skiver
2 stilke bladselleri i skiver
1 fed knust hvidløg
1 spsk. olivenolie
1 liter god grøntsagsbouillon ( fx herbamare)
1 dåse flåede tomater
2 spsk. koncentreret tomat
1 tsk, tørrer timian
1 tsk. tørret estragon
Salt
Peber
Evt. 1 tsk honning eller sukker for at give syren i tomaterne lidt modspil

Pil og hak løget. skræl gulerødder og rens bladselleri og skær dem i skiver. Svits grøntsagerne i lidt olivenolie og tilsæt herefter bouillon,linser, tomat, hvidløg og alle krydderier. Lad simre i 20-30 min. Smag suppen til. Server med friskbagt groft brød.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar