tirsdag den 7. oktober 2014

Indisk inspireret tomatsuppe med kokos og kikærter.

Foto: Sara B. Hansen.
dag lavede en stor portion dejlig Indisk inspireret tomatsuppe som passede godt på sådan en regnvåd oktoberdag. Den kan sagtens gå hen og blive et nyt hit herhjemme.
Den kan laves vegetarisk med 2 dåser kikærter i stedet for kød eller man kan lave den med en dåse kikærter og 300 g. helt fintskåret ungkvæg steak (fås fx. i Rema 1000). Bruger man sidstnævnte, vendes strimlerne med lidt olivenolie, salt og peber og lidt cayennepeber og kommes så i den varme suppe og koger med ca. 4 min. så har de fine kødstrimler fået nok og er møre og lækre. Får de for længe bliver kødet sejt.

Ingredienser 6 personer:

2 løg, hakkede
2 fed hvidløg, hakket
3 peberfrugter i tern (gerne gul, rød,orange)
1 mellemstor squash i tern
3 cm. Ingefær skrællet og i tern
2 spsk. olivenolie
4 dåser hakkede flåede tomater
1 dåse kokosmælk
1 spsk. Herbamare grøntsagsbouillon
2 tsk. garam masala
150 g. rosiner, Mørke
2 dl. vand
2 dåser kikærter (eller 1 dåse kikærter og 300 g. fintstrimlet ungkvægsteak)
2 tsk. sukker el. honning
Salt og Peber

Svits de hakkede grøntsager samt ingefæren i olivenolie i en stor gryde. Når det har fået 6 min tilsættes fl. tomat og grøntsagsbouillon samt Garam masala. Lad suppen koge op og småsimre i 6-7 min. Herefter blendes suppen med en stavblender. Kokosmælk og vand tilsættes og suppen koges atter op og smages til med salt, peber og sukker. Rosiner og kikærter tilsættes. Suppen koges op.(Skal der kødstrimler i, tilsættes de nu og koger med i 4 min.).
Server med groft brød til.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.

2 kommentarer:

  1. Det lyder virkelig lækkert! Jeg køber tit indisk take away fra Punjab Indian Restaurant i København, og tager ofte en masala ret. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve at få den masala smag frem i en suppe. Har du nogen gode råd? Jeg tror ikke helt jeg har luret krydderi-mixet endnu.
    /Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette, tak for din kommentar. Jeg er selv helt vild med indisk mad :-) I suppen her har jeg jo brugt et færdigblandet "garam masala" krydderiblanding - men typiske krydderier i denne er jo spidskommen, kardemomme, kanel, parika, peber, nelliker og muskat. Jeg tror at det afhænger lidt af hvilke område i Indien , hver egn sin variant. Så om man selv vil riste og blande krydderier og så male dem i en kaffemølle/morter er jo lidt op til en selv. Man får jo muligheden for at skrue lidt op og ned for de krydderier man bedst kan lide, og de nyristede krydderier sprede en fantastisk duft i huset og har selvfølgelig mere smag. Men en god færdig kryderiblanding kan sagtens gå i en hurtigere hverdags version, hvor tiden ikke er til mere.
      Kh Sara

      Slet