lørdag den 18. oktober 2014

Fathead LCHF pizza og lidt om holdninger til mad :-)

Foto: Sara B. Hansen.
Jeg har nogle gange læst og hørt om denne pizza "Fathead" LCHF og haft lyst til at prøve den. Jeg lever ikke på LCHF kost,  men man kan måske sige at jeg er nysgerrig og "flirter lidt" med tendensen.
Jeg forsøger at skære meget ned på kulhydrater, men har svært ved at tage  High Fat delen til mig- bevares, når det forklares sådan helt biokemisk med omsætning at kalorier m.m.af en der virklig brænder for det, kan jeg godt forstå hvad man taler om og idéerne bag - men det ligger uendelig dybt i mig at spare på fedtet.
Jeg vil helst leve Low Carb og  Low fat og til gengæld have masser af grøntsager, fibre, magert kød/fisk og fedtfattige mejeriprodukter med mange proteiner.
Det handler vel frem for alt om at finde sin egen stil og præferencer og det man kan mærke kroppen har det godt med.
Samtidig har jeg selv svært ved fanatisme og en nærmest missionsk prædiken om hvad man bør gøre - jeg går nok mere ind for at præsentere forskellige muligheder og så kan folk selv tage stilling!
Lang smøre - men mad er mere en timer i køkkenet og det man derefter propper i munden- mad er også kærlighed, holdninger og valg, som vi hver især træffer.

Foto: Sara B. Hansen.
Foto: Sara B. Hansen.

Nå - men den her pizza ( ja faktisk begge to for jeg lavede dobbelt portion da vi skulle have mad til 6 personer. De forsvandt som dug for solen og faldt altså i god jord herhjemme. Jeg har kombineret lidt fra forskellige opskrifter og synes det fungerede rigtig godt. Jeg malede hele mandler til mandelmel og det samme med sesam, så lod jeg det ligge bredt ud på bagepapir og tørre lidt inden jeg brugte det. Det fungerer fint for mig.

Opskrift på 1 pizzabund:

Pizzabund:
200 g. revet mozzarella ( Jeg brugte faktisk en nøglehuls mærket 16 %)
2 spsk. philadelphia ost
1 æg
2 tsk. Oregano
1 tsk. hvidløgs pulver
½ tsk. salt ( husk der er også meget salt i ost)
50 g, sesammel
50 g. mandelmel

Topping;
Tomatsauce
1 x frisk mozzarella
4 skiver parma eller seranoskinke el chorizo
1 rødløg tynde skiver
pesto
1 lille dåse Ananas
Friske tomatskiver

Foto: Sara B. Hansen.

Foto: Sara B. Hansen.
Smelt ved mellemvarme de to typer ost i en tykbundet gryde, mens du rører rundt, når det er smeltet og begynder at trække tråde, tager du af varmen og rører hurtigt æg, krydderier og mandelmel og sesammel i. når du ikke rigtigt kan røre mere, så kan du tage dejen op og folde den sammen fra side til side til en passende klump. Placer på et sykke bagepapir og kom husholdningsfilm over, rul så dejen tyndt ud- det gik meget let synes jeg. Prik med en gaffel og forbag ca. 7 min ved 180-200 grader, den skal blive let gylden. Dette kan du godt gøre nogle timer før du skal lave pizzaen.

Fordel tomatsauce og den ønskede topping på pizzaen og bag den ca. 10 min ved 200 grader. Kom evt. friske tomater, rucola og pesto på den færdige pizza.

Find mig også på FACEBOOK.

Foto: Sara B. Hansen.



2 kommentarer:

  1. Jeg har det også mere end svært ved fanatiske mennesker, der absolut skal missionere alle vegne og ved alle anledninger. Og så er det lige meget, om det er religiøs eller mad-fanatisme. I øvrigt er jeg af den opfattelse, at det er skadeligt og usundt for personerne selv at have et så anstrengt forhold til mad. Det virker til, at det er det allervigtigste for dem i livet, når de ikke kan tale om andet.
    Når jeg er i USA, får vi næsten hver gang en gang købe-pizza. De er alt for fede for mig, så hver gang laver jeg gulerods- og bladselleristave - de sidste er barberet for de hårde trevler - og sjovt nok er børnene også helt vilde med grøntsagerne til.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth, ja grøntsags stave smager skønt - også med en god dip til. Fik selv pizza i NY en gang, der var ekstremt meget ost på, det hang i lange tråde når man tog en bid ( også lidt for meget til min smag) . Kh Sara

      Slet