tirsdag den 16. september 2014

Bøf a la Sara - serveret med bagt kartoffel og salat med ananas og forårsløg.

Foto: Sara B. Hansen
Jeg vil også have en bøf opkaldt efter mig - ligesom bøf Lindstrøm for eksempel, Derfor har jeg i al beskedenhed opkaldt min opskrift efter mig selv :-) Det er nemlig en bøf lige som jeg kan lide den, saftig og velkrydret - med revet squash og gulerod samt hvidløg i, serveret med langtidsbagte kartofler som er helt bløde og lækre indeni ( bagte kartofler skal bare have nok, de må ikke være for faste). Salaten med lækker moden (frisk) ananas er også rigtig skøn. 


Ingredienser 4 personer:

800 g hakket oksekød 4-8 %
2 mellemstore gulerødder, revet fint
1 lille squash, revet fint
1 fed hvidløg, revet fint eller knust
Salt og friskkværnet peber
1 spsk. olivenolie
1½ spsk. oregano

Olivenolie til stegning.

Bagekartofler:
4 store bagekartofler
Groft salt
Staniol


Salat:
1 moden ananas i tern
1 bakke blandede baby leafs, skyllet og slynget
4 forårsløg, skiver
4 spsk. saltede græskarkerner ( Svansø)

Vinaigrette:
4 spsk. olie
2 spsk. æble eddike
2 tsk. honning
Salt og peber

Start med at vaske kartoflerne og pakke dem ind i to lag staniol, læg groft salt i et ildfast fad, en størrelse der passer nogenlunde til kartoflerne så der ikke skal fyldes salt i et alt for stort fad.Placer kartoflerne og sæt dem i ovnen ved 170 grader i 2- 2½ time.

Rør farsen sammen med revet squash, gulerod og de øvrige ingredienser og lad den stå lidt på køl inden der formes ca. 6 bøffer ( jeg gemmer de to til pålæg).
Steg dem i olivenolie ca. 4 min på hver side. De skal blive gyldne.

Skyl salaten og kom den i et fad eller en skål og kom ananas i tern over, dernæst forårsløg og lige inden servering røres vinaigretten sammen og hældes over og der strøs saltede græskarkerner på.

Find mig også på FACEBOOK.

4 kommentarer:

  1. Hermed kan jeg fortælle, at jeg for første gang i mit liv har smagt en Bøf a la Sara... og den var skam god :) Den bliver faktisk ret saftig når man kommer squash i!
    Tak fo opskriften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, du har været hurtig til at test den af! Glæder mig at du kan lide bøf al la Sara :D
      Kh Sara

      Slet
  2. Hvad har du gjort med dressingen ovenpå bøffen (på billedet)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Shel😊Tak for dit spørgsmål. Det er længe siden jeg har lavet retten, men tak fordi du mindede mig om den igen. Jeg mener faktisk at det er sovs på billedet😊
      Nogle gange må man godt s(m)ovse lidt. Men du kan selvfølgelig også lave en cremefraichedressing med friske hakkede urter og måske lidt presset hvidløg. God fornøjelse hvis du prøver.kh Sara

      Slet