torsdag den 28. august 2014

Koteletter med champignon og tomat i kastanielikørsauce serveret med fuldkornsris og broccoli

Foto: Sara B. Clausen.
En lækker ret som får et lille løft af af kastanielikøren som ikke bare dufter fantastisk når den tilsættes, men som også tilføjer en skøn lidt karamelagtig blød smag til saucen. Tomaterne som er fra egen Frilandshøst smager også bare super godt.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 4-6 personer:

6 gode tykke koteletter
3 rødløg
500 g. champignon i skiver
2 fed hvidløg, tynde skiver
3 bøftomater i skiver ( egen frilandshøst!)
3 rosmarinkviste
Salt og Friskkværnet peber
2 spsk. Oregano
Olivenolie
250 ml. madlavningsfløde 8%
1 dl. kastanielikør

Ris:
3 dl. fuldkornsbasmatiris
6 dl. vand
salt

Broccoli:
1 hoved Broccoli, deles i buketter og dampes i lidt vand ca. 3-4 min.

Koteletter krydres med salt og peber og stegs 3-4 min på hver side på en grillpande(hvis du har en) i olivenolie. Kom dem i et ildfast fad. steg 6 store tomatskiver ( 12 hvis det er små tomater) og kom dem ovenpå koteletterne, drys med oregano og hakket rosmarin samt  timian . Svits løg og hvidløg i tynde skiver i olivenolie på samme pande og kom efter nogle min champignon ved svits i ca. 4 min,  hæld kastanielikør over og lad det svitse med nogle min. tilsæt fløden smag til med salt og friskkværnet peber.Hæld saucen over koteletterne. sæt i en 150 grader varm ovn og giv dem ca. 10-15 min. mens risene trækker.

Kog risene i ca. 20-25 min. til væsken er absorberet. lad dem trække efterfølgende i 10 min.
Damp broccoli i lidt saltet vand i 3-4 min så de endnu har bid.

Find mig også på: FACEBOOK.
Foto: Sara B. Clausen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar