onsdag den 13. august 2014

Kernebrød - glutenfrit

Foto:Sara B. Clausen.
Fik lyst til at afprøve en anden type brød a la stenalderbrød. Jeg har set mange skrive at de blender alle ingredienserne til stenalderbrødet og dermed får et brød der minder lidt mere om rugbrød og ikke skal tygges så meget.
Nu vil jeg så lige sige at jeg elsker rent faktisk stenalderbrød og at det skal tygges meget og alle de smukke kerner- men dette brød er lidt billigere at bage, da der ikke er så mange nødder men flere kerner.
Jeg synes det er en rigtig god variant.

Ingredienser 1 brød

4 hele æg
1 dl græsk yoghurt low fat
½ dl. olivenolie
200 g. kværnede hørfrø ( kaffemølle eller blender)
2 spsk. chiafrø
6 spsk. solsikkekerner
60 g. kokosfibermel eller rismel, boghvedemel
4 spsk. sesamfrø
2 spsk. loppefrøskaller
2 tsk. bagepulver
1 dl. blendede valnødder el. andre nødder
1½ tsk. salt

Bland æg og yoghurt og tilsæt de øvrige ingredienser, rør godt sammen og fordel massen i en lille rugbrødsform beklædt med bagepapir. Bag det på nederste rille i 60 min ved 160 grader. Lad køle på rist inden det skæres.

Find mig også på FACEBOOK

Foto:Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar